Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 341 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. maj 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 341 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Kan ministeren bekræfte, at der er problemer med at få inddrevet bøder for hastighedsovertrædelser i Danmark i forhold til personer, som bor i Øresundsregionen i Sverige, hvad er i givet fald problemets karakter, og hvilke overvejelser gør ministeren sig i den sammenhæng?”

 

Svar:

 

På baggrund af den udtalelse fra Rigspolitiet, der er gengivet i den foreløbige besvarelse af 25. juni 2007, har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet, som varetager inddrivelsen af offentlige krav, herunder bøder. Skatteministeriet har oplyst følgende:

 

”Spørgsmålet går specifikt på bøder vedrørende hastighedsovertrædelser. Inddrivelsescentret i SKAT opdeler ikke bøder efter art med undtagelse af tvangsbøder. Inddrivelsescentret kan således ikke oplyse, hvilken form for overtrædelse der ligger bag inddrivelseskravet. En sådan oplysning ville kræve, at Inddrivelsescentret i hver enkelt bødesag skulle rette henvendelse til politiet. Inddrivelsescentret har således ikke nærmere oplysninger om inddrivelse af bøder for hastighedsovertrædelser i Danmark. Inddrivelsescentret kan imidlertid oplyse mere generelt om inddrivelse af bøder.

 

Inddrivelsescentret har heller ikke mulighed for at søge på specifikke områder i Sverige. Det er derfor ikke muligt at fastslå, hvorvidt der er et generelt problem med bødeinddrivelsen for personer bosiddende i Øresundsregionen i Sverige.

 

Inddrivelsescentret er dog ikke umiddelbart bekendt med, at der skulle være særlige problemer med at inddrive bøder i Sverige for hastighedsovertrædelser.

 

Såfremt man sammenligner personer bosiddende i Danmark og Sverige generelt, er den gennemsnitlige gæld vedrørende bøder højere på personer bosiddende i Sverige. Det skyldes, at der er større mulighed for inddrivelse hos personer bosiddende i Danmark end i udlandet. Der er imidlertid større muligheder for at inddrive bøder hos personer bosiddende i Øresundsregionen i Sverige med arbejde i Danmark end personer bosiddende i Sverige generelt, idet der her er mulighed for lønindeholdelse.  

 

Generelt inddrives bøder på samme måde som øvrige krav til inddrivelse i Inddrivelsescentret. Når kravet er modtaget i Inddrivelsescentret, sendes påkrav til skyldner om betaling af det fulde beløb inden 14 dage. Såfremt beløbet ikke ses modtaget, fastsætter Inddrivelsescentret en månedlig betaling efter inddrivelsestabellen. Ved manglende overholdelse af denne fastsættelse fremsendes rykker med oplysning om mulighed for lønindeholdelse. Det er ikke vanskeligere at inddrive bøder end andre krav.

 

Ovennævnte fremgangsmåde omhandler herboende skyldnere og de skyldnere i udlandet, som har arbejde i Danmark. For så vidt angår bødekrav hos skyldnere bosiddende i udlandet uden arbejde i Danmark er der mulighed for at benytte en aftale om gensidig administrativ bistand mellem de nordiske landes inddrivelsesmyndigheder. Inddrivelsescentret har endnu ikke benyttet denne fremgangsmåde, men har påbegyndt samarbejde med Videns- og Kompetencecenter International Inddrivelse i Skattecenter Tønder om udførelse af denne opgave.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Skatteministeriet.