Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 308, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 7. maj 2007.
Lene Espersen
/
 Michael Højer
Spørgsmål nr. 308 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Kan ministeren oplyse bødestørrelsen for overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1 – undlade at holde til højre pÃ¥ kørebanen – herunder ogsÃ¥ oplyse, om der kan gives bøde â€under skærpende omstændighederâ€, f.eks. ved bevidst spærring af overhalinger pÃ¥ 2-sporede motorveje?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
â€Færdselslovens § 15, stk. 1, har følgende ordlyd:
â€Â§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde sÃ¥ langt til højre som muligt.â€
Det fremgår af færdselslovens § 118, stk. 1, at overtrædelse af § 15, stk. 1, straffes med bøde. Det fremgår videre af § 118, stk. 2, 1. pkt., at ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af § 15, stk. 1-4, udmåles en skærpet bøde.
Ved lov nr. 283 af 29. april 1992 om ændring af færdselsloven (Motorvejshastighed og skærpelse af bødeniveauet) blev § 118, stk. 2 (nu § 118, stk. 2, 1. pkt.) om skærpet bøde for en række nærmere opregnede overtrædelser, der af lovgiver vurderedes som værende â€trafikfarlige†forseelser, indsat i færdselsloven. Det fremgÃ¥r af lovforslagets almindelige bemærkninger (lovforslagets pkt. 5.3.) bl.a.:
â€5.3. Justitsministeriets vurdering af en skærpelse af bødeniveauet
Justitsministeriet er enig med Færdselssikkerhedskommissionen i, at det nuvæÂrende bødeniveau for færdselsforseelser er beskedent, og at en skærpelse af bøÂderne kan have en præventiv effekt. Justitsministeriet har derfor overvejet, hvordan en skærpelse af bøderne for overtrædelse af færdselslovgivningen mest hensigtsmæssigt kan gennemføres.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at en ændret pÃ¥talepraksis fra anklagemynÂdighedens side i form af skærpede bødepÃ¥stande i færdselssager ikke kan forÂventes at føre til en sÃ¥dan forhøjelse af bødeniveauet, at der vil være udsigt til at opnÃ¥ en væsentlig forøget præventiv effekt. Det vil derfor være nødvendigt genÂnem en ændring af færdselsloven at bestemme, at bøderne skal skærpes.
Justitsministeriet har herefter overvejet, om en sådan ændring skal gennemføres i form af en generel skærpelse af bøderne omfattende alle færdselsforseelser, eller om skærpelsen skal begrænses til de trafikfarlige forseelser.
Justitsministeriet finder, at skærpelsen af bøderne bør begrænses til de færdselsÂforseelser, som ud fra en generel betragtning mÃ¥ anses for trafikfarlige, enten for vedkommende selv eller for medtrafikanterne. Justitsministeriet er pÃ¥ den anden side enig med Færdselssikkerhedskommissionen i, at skærpelsen af bøderne ikke kun skal omfatte visse særligt farlige forseelser, som ud fra en konkret vurÂdering har medført fare for eller skade pÃ¥ den pÃ¥gældende selv eller andre. Hvis en skærpelse af bødeniveauet skal have en effekt, mÃ¥ der nødvendigvis være tale om en betydelig stigning i bødetaksten, omfattende en bred vifte af færdÂselsforseelser.
Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at der gennemføres en skærpelse af bødeniveauet på (tilnærmelsesvis) 50% i forhold til i dag, og at denne skærpelse skal omfatte følgende overtrædelser af færdselslovgivningen:
…
§ 14, stk. 1 og 2, § 15, stk. 1-4, § 16, § 17, stk. 1, §§ 18-29, §§ 31-36, § 37, stk. 4, (færdselsregler for kørende ikke respekteret, som f.eks. vending, overhaling, vigepligt, lygteføring, m.v.) …â€
Efter vedtagelsen af lov nr. 283 af 29. april 1992 blev bødetaksten for overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1, i Rigsadvokatens â€Vejledning om bødetakster i politisager (bødekatalog)†fastsat til en bøde pÃ¥ 400 kr. for motorkøretøjer og en bøde pÃ¥ 200 kr., hvis overtrædelsen blev begÃ¥et af en knallertfører.
Ved lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring af færdselsloven (Bødefastsættelse), hvor færdselslovens § 118 a blev indsat, skete en forenkling af bødefastsættelsen pÃ¥ færdÂselslovens omrÃ¥de. Ved lovændringen indførtes en minimumsgrænse pÃ¥ 500 kr. for bøder for overtrædelser af færdselsloven eller forskrifter udstedt i medfør heraf, og en bestemmelse om, at bøderne udmÃ¥les til beløb, der er delelige med 500 kr.
Om bødetakster fremgår det af lovforslagets almindelige bemærkninger (lovforslagets pkt. 5.1.) bl.a.:
â€Trafikministeriet kan tiltræde, at reduktionen af bødepositioner gennemføres pÃ¥ den af Rigsadvokaten foreslÃ¥ede mÃ¥de, dvs. ved at bøder, der i dag ligger under 500 kr., hæves til 500 kr., bøder pÃ¥ over 500 kr., men under 1.000 kr., hæves som udgangspunkt til 1.000 kr. og sÃ¥ fremdeles.â€
På baggrund heraf blev bøden for overtrædelse af § 15, stk. 1, forhøjet til 500 kr.
Â
Generelle retningslinier for anklagemyndighedens sanktionspåstande i færdselssager er nu fastsat i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000. Det fremgår heraf, at der i sager om overtrædelse af færdselslovens § 15, stk.1, som udgangspunkt skal nedlægges påstand om en bøde på 500 kr., uanset om overtrædelsen er begået med motorkøretøj, knallert eller cykel.
Hvis en overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1, begÃ¥s ved tilsidesættelse af væÂsentlige hensyn til færdselssikkerheden, jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1, eller i forbindelse med særlig hensynsløs kørsel, jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4, kan der ske betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten. Hvis der er grundlag for fraÂkendelse af førerretten, nedlægges i overensstemmelse med praksis pÃ¥stand om en bøde pÃ¥ 1.500 kr.â€
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, udmåles der i alle tilfælde af overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1, en skærpet bøde.