Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 308, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 7. maj 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Michael Højer

 


Spørgsmål nr. 308 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Kan ministeren oplyse bødestørrelsen for overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1 – undlade at holde til højre på kørebanen – herunder også oplyse, om der kan gives bøde ”under skærpende omstændigheder”, f.eks. ved bevidst spærring af overhalinger på 2-sporede motorveje?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:

 

”Færdselslovens § 15, stk. 1, har følgende ordlyd:

 

”§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.”

 

Det fremgår af færdselslovens § 118, stk. 1, at overtrædelse af § 15, stk. 1, straffes med bøde. Det fremgår videre af § 118, stk. 2, 1. pkt., at ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af § 15, stk. 1-4, udmåles en skærpet bøde.

 

Ved lov nr. 283 af 29. april 1992 om ændring af færdselsloven (Motorvejshastighed og skærpelse af bødeniveauet) blev § 118, stk. 2 (nu § 118, stk. 2, 1. pkt.) om skærpet bøde for en række nærmere opregnede overtrædelser, der af lovgiver vurderedes som værende ”trafikfarlige” forseelser, indsat i færdselsloven. Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger (lovforslagets pkt. 5.3.) bl.a.:

 

”5.3. Justitsministeriets vurdering af en skærpelse af bødeniveauet

 

Justitsministeriet er enig med Færdselssikkerhedskommissionen i, at det nuvæ­rende bødeniveau for færdselsforseelser er beskedent, og at en skærpelse af bø­derne kan have en præventiv effekt. Justitsministeriet har derfor overvejet, hvordan en skærpelse af bøderne for overtrædelse af færdselslovgivningen mest hensigtsmæssigt kan gennemføres.

 

Det er Justitsministeriets opfattelse, at en ændret påtalepraksis fra anklagemyn­dighedens side i form af skærpede bødepåstande i færdselssager ikke kan for­ventes at føre til en sådan forhøjelse af bødeniveauet, at der vil være udsigt til at opnå en væsentlig forøget præventiv effekt. Det vil derfor være nødvendigt gen­nem en ændring af færdselsloven at bestemme, at bøderne skal skærpes.

 

Justitsministeriet har herefter overvejet, om en sådan ændring skal gennemføres i form af en generel skærpelse af bøderne omfattende alle færdselsforseelser, eller om skærpelsen skal begrænses til de trafikfarlige forseelser.

 

Justitsministeriet finder, at skærpelsen af bøderne bør begrænses til de færdsels­forseelser, som ud fra en generel betragtning må anses for trafikfarlige, enten for vedkommende selv eller for medtrafikanterne. Justitsministeriet er på den anden side enig med Færdselssikkerhedskommissionen i, at skærpelsen af bøderne ikke kun skal omfatte visse særligt farlige forseelser, som ud fra en konkret vur­dering har medført fare for eller skade på den pågældende selv eller andre. Hvis en skærpelse af bødeniveauet skal have en effekt, må der nødvendigvis være tale om en betydelig stigning i bødetaksten, omfattende en bred vifte af færd­selsforseelser.

 

Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at der gennemføres en skærpelse af bødeniveauet på (tilnærmelsesvis) 50% i forhold til i dag, og at denne skærpelse skal omfatte følgende overtrædelser af færdselslovgivningen:

 

…

§ 14, stk. 1 og 2, § 15, stk. 1-4, § 16, § 17, stk. 1, §§ 18-29, §§ 31-36, § 37, stk. 4, (færdselsregler for kørende ikke respekteret, som f.eks. vending, overhaling, vigepligt, lygteføring, m.v.) …”

 

Efter vedtagelsen af lov nr. 283 af 29. april 1992 blev bødetaksten for overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1, i Rigsadvokatens ”Vejledning om bødetakster i politisager (bødekatalog)” fastsat til en bøde på 400 kr. for motorkøretøjer og en bøde på 200 kr., hvis overtrædelsen blev begået af en knallertfører.

 

Ved lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring af færdselsloven (Bødefastsættelse), hvor færdselslovens § 118 a blev indsat, skete en forenkling af bødefastsættelsen på færd­selslovens område. Ved lovændringen indførtes en minimumsgrænse på 500 kr. for bøder for overtrædelser af færdselsloven eller forskrifter udstedt i medfør heraf, og en bestemmelse om, at bøderne udmåles til beløb, der er delelige med 500 kr.

 

Om bødetakster fremgår det af lovforslagets almindelige bemærkninger (lovforslagets pkt. 5.1.) bl.a.:

 

”Trafikministeriet kan tiltræde, at reduktionen af bødepositioner gennemføres på den af Rigsadvokaten foreslåede måde, dvs. ved at bøder, der i dag ligger under 500 kr., hæves til 500 kr., bøder på over 500 kr., men under 1.000 kr., hæves som udgangspunkt til 1.000 kr. og så fremdeles.”

 

På baggrund heraf blev bøden for overtrædelse af § 15, stk. 1, forhøjet til 500 kr.

 

Generelle retningslinier for anklagemyndighedens sanktionspåstande i færdselssager er nu fastsat i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000. Det fremgår heraf, at der i sager om overtrædelse af færdselslovens § 15, stk.1, som udgangspunkt skal nedlægges påstand om en bøde på 500 kr., uanset om overtrædelsen er begået med motorkøretøj, knallert eller cykel.

 

Hvis en overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1, begås ved tilsidesættelse af væ­sentlige hensyn til færdselssikkerheden, jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1, eller i forbindelse med særlig hensynsløs kørsel, jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4, kan der ske betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten. Hvis der er grundlag for fra­kendelse af førerretten, nedlægges i overensstemmelse med praksis påstand om en bøde på 1.500 kr.”

 

Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, udmåles der i alle tilfælde af overtrædelse af færdselslovens § 15, stk. 1, en skærpet bøde.