Besvarelse af spørgsmål nr. 262 af 13. marts 2007 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
         â€Ministrenes kommentarer udbedes til vedlagte pjece: SamrÃ¥det vedrørende unge kriminelle. Mener ministrene at tilsvarende samrÃ¥d bør gennemføres i andre regioner?â€
Svar:
Da spørgsmålet er stillet til både socialministeren og justitsministeren, er besvarelsen koordineret med Socialministeriet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at Samrådet vedrørende unge kriminelle på Fyn er et samarbejde på tværs af flere sektorer. Indtil 2007 bestod samrådet af repræsentanter for Kriminalforsorgen i Frihed, anklagemyndigheden, Fyns Amt og kommuneforeningen i Fyns Amt.
Samrådet blev oprettet i 1987 på Kriminalforsorgens initiativ med henblik på at koordinere de forskellige myndigheders indsats vedrørende de unge kriminelle, inden deres sager behandles ved retten.
Oprindeligt behandlede samrådet alene sager fra Odense Kommune, men i 2003 blev samrådet reorganiseret og blev herefter et tilbud til alle fynske kommuner, der havde behov for en koordineret indstilling til brug for retten.
Reorganiseringen havde bl.a. baggrund i indførelsen af ungdomssanktionen, der stillede - og fortsat stiller - store krav til de sociale myndigheders sagsforberedelse i forbindelse med udarbejdelse af indstilling til retten.
I forbindelse med kommunalreformen blev det besluttet, at sekretariatsbetjeningen, som hidtil havde ligget i Fyns Amt, overgik til Odense Kommune fra den 1. januar 2007. Opgaverne og hele formålet med samrådet er forblevet uændret.
Samrådet er i dag sammensat af repræsentanter for Kriminalforsorgen i Frihed, Odense Kommune, Region Syddanmark og Kommuneforeningen på Fyn samt en psykolog. Herudover deltager som særligt sagkyndige anklagemyndigheden og den kommunale børn-unge socialrådgiver.
Det er samrådets opgave grundigt at få belyst alle sider af den unge lovovertræders liv med henblik på udarbejdelse af konklusion og anbefaling i hver enkelt sag til brug for retten.
Erfaringerne fra Fyn beskrives fra alle sider som gode. De ressourcer, der bruges på forberedelse af sagen, kommer alle til gode, når den unge har fået dom. Således er der ofte udarbejdet en plan for flere scenarier alt efter hvilken foranstaltning, den unge idømmes.
Endvidere har samrådet en stor betydning for det generelle samarbejde, hvor et mere personligt kendskab de forskellige myndigheder imellem har vist sig at have en positiv effekt.
Der er beskedne udgifter forbundet med sekretariatsfunktionen og afviklingen af samrådsmøder.
På den anførte baggrund vil det efter regeringens opfattelse være positivt, hvis man lokalt ude i landet kan finde hinanden i et samarbejde i lighed med det fynske eller inspireret heraf. Efter regeringens opfattelse vil samrådet vedrørende unge kriminelle på Fyn således kunne bruges til inspiration for samarbejdet mellem kommunerne og det kriminalretlige område i de nye regioner.
Regeringen mener dog ikke, at man skal pålægge alle regioner og kommuner i de nye regioner at organisere sig på præcis samme måde. Det må være op til de enkelte regioner og kommuner at organisere samarbejdet, så det bedst passer sammen med den måde, hvorpå man i forvejen har organiseret sig i kommunerne og regionerne i arbejdet med de kriminelle unge.