Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 233 af 22. februar 2007 fra Folketingets Retsudvalg.

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. februar 2007 fra ISOBRO vedrørende gadehvervning, jf. REU alm. del – bilag 380.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har på baggrund af en henvendelse fra Århus, Ålborg, Odense og Københavns kommuner haft lejlighed til at tage stilling til, om gadehvervning udgør en omgåelse af indsamlingsloven.

 

Indsamling af bidrag til foreninger mv. er reguleret i indsamlingsloven[1], og det fremgår af lovens § 1, at en offentlig indsamling skal anmeldes til politiet, inden den iværksættes. Dog må offentlig gade- og husindsamling ved personlig eller telefonisk henvendelse ikke finde sted, jf. § 2.

 

Gadehvervning er karakteriseret ved, at personer ansat af hjælpeorganisationer personligt retter henvendelse til folk på gaden og opfordrer dem til at udfylde en blanket med navn, adresse og kontonummer samt om at oplyse, hvilket beløb de fremover ønsker at bidrage med til den pågældende organisation. På grundlag af den udfyldte blanket med oplysning om kontonummer kan organisationen hæve beløbet på den pågældende bidragsyders konto via BetalingsService.

 

Denne form for gadehvervning indebærer personlig henvendelse til folk på gaden med opfordring til at udlevere deres kontonummer og at angive, hvilket beløb de ønsker at bidrage med til den pågældende organisation.

 

Efter Justitsministeriets opfattelse må denne form for gadehvervning anses som en omgåelse af indsamlingslovens forbud mod offentlige gade- og husindsamling ved personlig eller telefonisk henvendelse, jf. indsamlingslovens[2] § 2. Der må lægges afgørende vægt på, at det primære formål med indsamlernes personlige henvendelse til folk må antages at være at formå folk til at yde bidrag til den pågældende organisation. Justitsministeriet finder i den forbindelse, at det er uden betydning, at indsamlerne ikke i forbindelse med den personlige henvendelse til folk på gaden straks modtager bidrag fra folk, idet det afgørende er, at organisationen på grundlag af den aftale, der indgås i forbindelse med den personlige henvendelse, får umiddelbar adgang til at trække et beløb fra bidragyderens konto.

 

I tilfælde, hvor bidragyderen selv bestemmer størrelsen af det bidrag, han eller hun vil yde, er det uden betydning, at organisationen som følge af modtagelse af bidraget yder visse fordele, f.eks. i form af udsendelse af et blad.

 

Indsamlingsloven er imidlertid ikke til hinder for, at der ved personlig henvendelse hverves medlemmer til en hjælpeorganisation, såfremt der er tale om et reelt medlemskab, hvor medlemmet modtager en modydelse fra organisationen, f.eks. i form af adgang til organisationens generalforsamling eller andre medlemsydelser. Desuden skal medlemskabet være kendetegnet ved, at medlemsbidraget udgør et fast beløb, som dog kan være lavere for visse grupper af personer, f.eks. studerende og pensionister. Det bemærkes, at det efter Justitsministeriets opfattelse vil være en omgåelse af indsamlingsloven, hvis hjælpeorganisationerne samtidig med medlemshvervningen opfordrer den pågældende til at give yderligere bidrag til organisationen. Det vil ligeledes være en omgåelse af indsamlingsloven, hvis der er fastsat et særligt medlemskontingent for medlemmer, i tilfælde hvor medlemskabet er indgået ved personlig henvendelse på gaden mv.

 

Justitsministeriet er meget opmærksom på den indsats, som hjælpeorganisationerne yder og det behov for økonomisk bistand, som organisationerne har. På denne baggrund har Justitsministeriet holdt to møder med bl.a. ISOBRO, Amnesty International og Unicef Danmark med henblik på at drøfte problematikken om gadehvervning nærmere, herunder med henblik på at fastlægge, under hvilke former det vil være i overensstemmelse med indsamlingsloven at hverve medlemmer.

 

Det bemærkes, at forbuddet i indsamlingslovens § 2 alene gælder gade- og husindsamling, som er forbundet med personlige eller telefoniske henvendelser. Der er således fri adgang til efter anmeldelse til politiet at iværksætte indsamlinger til ethvert lovligt formål, f.eks. i form af opfordringer til at yde bidrag gennem pressen, via internettet eller ved henstilling af indsamlingsbøsser på gader eller i butikker mv.

 

Endvidere bemærkes det, at visse foreninger mv. – uanset bestemmelsen i § 2 – en gang om året kan foretage offentlige gade- og husindsamling i et nærmere bestemt omfang, jf. indsamlingslovens § 7, stk. 3-5.

 

Det kan i øvrigt oplyses, at Justitsministeriet agter at udsende en cirkulæreskrivelse til politiet og anklagemyndigheden i overensstemmelse med ovenstående med henblik på at sikre en ensartet praksis i de forskellige politikredse.



[1] Lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006 om offentlige indsamlinger og pyramidespil.

[2] Lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006 om offentlige indsamlinger og pyramidespil.