Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 175, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 18. januar 2007.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 175 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Ministeren bedes oplyse, hvilke udenlandske myndigheder som fysisk blev kontaktet af dansk politi omkring efterforskningen af ejer og operatøransvaret for skibet Scandinavian Star og i givet fald hvad førte denne kontakt til?
Der henvises til, at spørgeren er bekendt med, at der aldrig har været nogen opsøgende efterforskning i sagen, men at danske myndigheder i det hele taget forholdte sig til de oplysninger som kom mundtligt eller skriftligt fra Henrik Johansens og dennes advokater. Derudover mener spørgeren ikke, der er fremkommet andre dokumenter, fordi danske myndigheder ikke har været særligt opsøgende.â€
Svar:
Der henvises til pkt. 6.2.2. i Rigsadvokatens redegørelse for behandlingen og vurderingen af anmodningerne om genoptagelse af efterforskningen af branden på Scandinavian Star, som den 1. februar 2005 blev sendt til Folketingets Retsudvalg, og hvor der bl.a. fremgår følgende om efterforskningen af ejerforholdet til Scandinavian Star:
â€Politimesteren pÃ¥ Frederiksberg anmodede den 17. maj 1990 Industriministeriet om at være behjælpelige med at tilvejebringe oplysninger om skibets registreringsforhold, som de fremgik af Bahamas Skibsregister, herunder navnlig om det aktuelle registreringsforhold i tiden 1. april til 7. april 1990.
Den 31. juli 1990 fremsendte den danske ambassade i London oplysninger om Bahamas Skibsregister i London.
Af ambassadens skrivelse fremgår følgende:
â€Ambassaden har fra Bahamas Skibsregister i London indhentet oplysninger om Scandinavian Stars registreringsforhold m.v., jfr. vedlagte â€transcript of registerâ€.
Det fremgår bl.a. heraf, at skibet den 30. marts 1990 blev solgt til de nuværende ejere SeaEscape Cruises Ltd., og ambassaden har endvidere telefonisk fået oplyst, at skibet i perioden 12. december 1983 – 30. marts 1990 ejedes af selskabet Stena Cargo Line Ltd.
Da skibsregisteret ikke afgiver skriftlige erklæringer vedrørende et fartøjs ejerforhold, vil disse oplysninger kun kunne bekræftes ved at lade en medarbejder fra ambassaden foretage en direkte afskrift af de i Skibsregisteret beroende dokumenter.â€
Det fremgÃ¥r af den vedlagte â€transcript of registerâ€, at ejeren som nævnt var SeaEscape Cruises Limited med adresse i Nassau, Bahamas.
Der foreligger endvidere en skrivelse af 22. maj 1996 fra Bahamas Skibsregister (Bahamas Maritime Authority), der referer til Regal Voyager (det tidligere Scandinavian Star), og som henvender sig til â€to whom it may concernâ€. Skrivelsen er stemplet den 22. maj 1996 med et stempel fra skibsregisteret og underskrevet af en repræsentant for registeret. Skrivelsen henviser til Udenrigsministeriets j.nr.59.Dan.9/1. Det anføres i indledningen, at der under henvisning til en forespørgsel om Regal Voyager fremsendes oplysninger om skibets registrering, ejerskab og tidligere navne. Det fremgÃ¥r af skrivelsen, at skibet fra den 30. marts 1990 til 5. april 1990 var ejet af SeaEscape Cruises Limited, Bahamas, og at skibet fra 5. april 1990 til 8. februar 1994 var ejet af K/S Scandinavian Star, Frederiksberg, hvorefter det blev solgt til St. Thomas Cruises Ltd. Det fremgÃ¥r endvidere, at skibet den 13. september 1990 skiftede navn til Candi, mens det pÃ¥ ny blev døbt Scandinavian Star ved salget til St. Thomas Cruises Ltd. den 8. februar 1994.â€
Der henvises endvidere til pkt. 6.3.8. i det notat om ministeriets behandling og vurdering af anmodningerne om genoptagelse af efterforskningen af branden på Scandinavian Star, som blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 13. juli 2006, og hvor der bl.a. fremgår følgende:
â€Justitsministeriet har endvidere overvejet betydningen af Oslo Tingsretts dom af 25. maj 2005, idet dommen udtaler sig om ejerforholdet til Scandinavian Star pÃ¥ tidspunktet for branden. Justitsministeriet har i denne sammenhæng været opmærksom pÃ¥, at dommen blev afsagt efter Rigsadvokatens afgørelse af spørgsmÃ¥let om genoptagelse, og derfor ikke er indgÃ¥et i Rigsadvokatens overvejelser i sagen.
Det anføres bl.a. i tingsrettens dom, at skibets ejerforhold på tidspunktet for branden ikke blev undersøgt af dansk politi, der ukritisk accepterede oplysninger fremlagt af de advokater, der repræsenterede K/S Scandinavian Star. Dommen lægger ligeledes til grund, at SeaEscape Cruises Ltd. var ejer på tidspunktet for branden. Dommen anfører desuden, at der synes at være grundlag for at hævde, at skibets reelle ejerforhold ikke er lagt til grund ved myndighedernes behandling af sagen og de straffesager, som fulgte.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at dommen angår en civilretlig sag om erstatning mellem to private parter (Mike Axdal og assuranceforeningen SKULD), hvor rettens stillingtagen til parterne påstande sker på grundlag af parternes bevisførelse og anbringender. De ovenfor nævnte udtalelser i tingsrettens dom bygger således på de oplysninger og det øvrige sagsmateriale, som parterne har fremlagt for retten.
Justitsministeriet skal endvidere bemærke, at det fremgÃ¥r af sagen, at ejerforholdene til Scandinavian Star blev gjort til genstand for visse undersøgelser i forbindelse med den oprindelige efterforskning og undersøgelse af sagen. Det blev dog ikke endeligt fastlagt, hvem der skulle anses for ejer af skibet pÃ¥ tidspunktet for branden, da det i forbindelse med den danske del af efterforskningen om overtrædelse af lov om skibes sikkerhed var tilstrækkeligt at fastslÃ¥, hvem der var reder for skibet.â€