Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 170, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 18. januar 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lene Volke Roesen

 


   Spørgsmål nr. 170 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes oplyse, om man hos danske myndigheder i april 1990 anså Scandinavian Star som et dansk skib, eller et skib indkøbt fra udlandet henset til, at skibet var udflaget på Bahamas, men købt af et dansk kommanditselskab.”

 

Svar:

 

Der henvises til pkt. 2 i det notat om Justitsministeriets behandling og vurdering af anmodningerne om genoptagelse af efterforskningen af branden på Scandinavian Star, som blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 13. juli 2006. Heraf fremgår bl.a. følgende:

 

”Som nævnt ovenfor fik de danske myndigheder til opgave at efterforske skibets ejer- og forsik­ringsforhold samt skibets almindelige sødygtighed og overensstemmelse med den søretlige lovgivning. Den danske del af efterforskningen blev varetaget af Politimesteren på Frederiksberg, idet spørgsmålet om tiltalerejsning imidlertid blev forelagt for Statsadvokaten for Sjælland og Rigsadvokaten.

 

Efter anmodning fra Politimesteren på Frederiksberg afgav Søfartsstyrelsen den 5. april 1991 udtalelse om tiltalespørgsmålet. Søfartsstyrelsen anførte bl.a. følgende:

 

"I) Gældende ret for "Scandinavian Star"

 

a) Jurisdiktion

 

Tildeling af skibes ret til at føre et lands flag medfører efter den almindelige folkeret, at skibet i retlig henseende bliver en del af flagstatens territorium. I nærværende sag, hvor "Scandinavian Star" førte Bahama-flag, er det således Bahama, der som udgangspunkt har den strafferetlige juris­diktionskompetence.

 

Det kan imidlertid lægges til grund, at væsentlige dele af den tilsidesættelse eller overtrædelse af regler, der måtte være sket på tidspunktet for ulykkens indtræden, den 7. april 1990, tillige var til stede, da skibet i tiden forud herfor anløb dansk havn og besejlede dansk søterritorium. Det fremgår således af bilag 77 til politirapporterne, at "Scandinavian Star" i perioden den 1. – 6. april 1990 var i havn i Frederikshavn fire gange.

 

Idet straffelovens § 6, stk. 1, nr. 1, hjemler dansk straffemyndighed for handlinger begået i den danske stat, hvortil søterritoriet henregnes, er der mulighed for at rejse tiltale for overtrædelse af danske bestemmelser, uanset at "Scandinavian Star" var under fremmed flag."”