Folketingets Retsudvalg
Dato: 19. februar 2007 |
                                |
Folketingets Retsudvalg har i skrivelse af 16. januar 2007 (ad alm.del – bilag 281) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr.148:
Spørgsmål nr. 148:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11/1-07 fra Klaus Frederiksen, Aalborg vedrørende idéer til nyt forslag om forældreansvar, jf. REU alm.del – bilag 281.â€
Svar:
I henvendelsen foreslår Klaus Frederiksen, at forældreansvarsloven kommer til at indeholde nogle kriterier for, hvem barnet skal bo hos, i tilfælde af at den hidtidige bopælsforælder vil flytte.
I den forbindelse henvises til lovforslagets § 17 og bemærkningerne hertil. Det fremgår heraf, at afgørelsen skal træffes efter, hvad der er bedst for barnet, jf. lovforslagets § 4. Videre fremgår det, at afgørelsen således afhænger af en konkret og individuel vurdering af barnets forhold og de øvrige momenter i sagen. Der kan bl.a. lægges vægt på barnets tilknytning til forældrene, forældrenes personlige egenskaber og på, hvordan barnet vil reagere ved eventuelt at skulle skifte institution, skole mv. som følge af en flytning.
Klaus Frederiksen peger desuden på, at en samværsforælder ofte har lige så mange udgifter som en bopælsforælder og desuden har udgifter til transport af barnet ved samvær, mens den forælder, der har barnet boende, får alle offentlige tilskud samt børnebidraget. Klaus Frederiksen kommer derfor med en række forslag, der efter hans opfattelse vil gøre den økonomiske situation for delte familier mere rimelig.
Jeg kan oplyse, at det som følge af lovforslagets § 21, stk. 3, fremover vil være udgangspunktet, at forældrene skal dele ansvaret for og udgifterne til transport af barnet i forbindelse med samvær. Fremover vil samværsforælderen som udgangspunkt skulle sørge for at hente barnet ved samværets start og bopælsforælderen for afhentningen i forbindelse med afslutningen af samværet. Begge forældre afholder hver især udgifterne til den del af transporten, som den pågældende er ansvarlig for. Der henvises til lovforslagets § 21, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Samtidig kan jeg oplyse, at det under de politiske forhandlinger om forældreansvarsloven blev drøftet, om der som led i den øgede mulighed for fælles forældremyndighed, der følger af forældreansvarsloven, kunne være andre problemstillinger i forhold til delte familiers økonomi, der knytter sig hertil.
Partierne har ikke taget stilling hertil, men fandt det hensigtsmæssigt, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender får udarbejdet en oversigt over den eksisterende viden om de faktiske forhold i delte familier.
Carina Christensen                                 Â
                                                                /Charlotte Meibom