Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 143 af 15. januar 2007 fra Folketingets Retsudvalg.

 

Spørgsmål:

 

          ”Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeren og Justitsministeriet prioriterer at holde øje med sagsbehandlingen i Erstatningsnævnet, mens det samme tilsyneladende ikke er tilfældet med sagsbehandlingen i Kriminalforsorgen på trods af det store antal ombudsmandssager med kritik gennem flere år og den store betydning, som sagerne har for de pågældende personer?”

 

Svar:

 

Som anført i min besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr. 112 af 5. december 2006 (alm. del) kunne der ved udgangen af 2005 konstateres en stigning i antallet af Direktoratet for Kriminalforsorgens ombudsmandssager, som gav anledning til kritik, set i forhold til 2004.

 

Som jeg redegjorde for ved samrådet i Retsudvalget den 11. januar 2007 iværksatte direktoratet på den baggrund i begyndelsen af 2006 et større initiativ for at forbedre sagsbehandlingen. Initiativet, som er baseret på Lean-metoden, har bl.a. resulteret i en gennemgribende ændring af arbejdsgangene i Klientkontoret. Herudover har man styrket kontorets ledelse ved oprettelse af en souschefstilling.

 

Direktoratet har således taget de initiativer, som der efter min opfattelse er grundlag for på nuværende tidspunkt. Effekten heraf vil løbende blive vurderet med henblik på at overveje, om der er behov for yderligere tiltag.