Besvarelse af spørgsmål nr. 140 af 15. januar 2007 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
         â€Giver samrÃ¥det ministeren anledning til at forbedre Kriminalforsorgens statistikker over sagstilgangen m.v., og i bekræftende fald, hvilke ressourcer vil dette kræve, og hvilken betydning mÃ¥ det antages at fÃ¥ for sagsbehandlingen og tilrettelæggelsen heraf?â€
Svar:
Som jeg redegjorde for under samrådet den 11. januar 2007 i forbindelse med besvarelse af spørgsmål N fra Retsudvalget, er der i direktoratets klientkontor, som er det kontor, der behandler konkrete sager vedrørende de dømte, blandt andet iværksat et Lean-projekt med fokus på forbedring af sagsbehandlingen. Det indgår som et led i dette projekt at udvikle et styrings- og målesystem, der muliggør løbende opgørelse over afviklingen af sager mv.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at Kriminalforsorgen for 2007 har opstillet nogle forsøgsvise mål for, hvornår sagsbehandlingen i en række sager skal være afsluttet. De berørte sagstyper er prøveløsladelses-, udgangs- og visse klagesager. Målene omfatter såvel institutionernes som direktoratets sagsbehandling.
Kriminalforsorgen er ved at tilpasse relevante it-systemer med henblik på at kunne dokumentere målopfyldelse. Kriminalforsorgen forventer på den baggrund gradvist at kunne udarbejde nye og bedre opgørelser over sagsbehandlingstider og opfyldelse af sagsbehandlingsfrister. Det forventes, at den øgede synlighed om mål og målopfyldelse i sagsbehandlingen løbende vil kunne bidrage til at forbedre sagsbehandlingen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har herudover oplyst, at man for tiden overvejer, om og i givet fald hvordan Kriminalforsorgens elektroniske sagsbehandlingssystem kan anvendes til en mere nøjagtig registrering af sagstilgangen i direktoratet.
Jeg finder derfor ikke på nuværende tidspunkt anledning til at iværksætte yderligere initiativer vedrørende kriminalforsorgens statistikker, dels fordi der med de redskaber, som er skabt ved det igangværende Lean-projekt, fremover vil være bedre mulighed for at måle sagstilgang og -afgang i direktoratets klientkontor, dels fordi der som nævnt for tiden er overvejelser om en forbedret registrering af sagstilgangen via det eksisterende elektroniske sagsbehandlingssystem.