Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 124 af 15. december 2006 fra medlem af Folketingets Retsudvalg.

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes i fortsættelse af samrådet 13/12-06 om samrådsspørgsmål M og O (Ungdomshuset på Jagtvej) redegøre uddybende for den grænsekontrol, som politiet kan iværksætte i forhold til aktivister, som kan komme til landet for at deltage i demonstrationer m.v. i forbindelse med rydningen af Ungdomshuset, samt det juridiske grundlag herfor.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

 

”Der foretages grænsekontrol af personer, der passerer de ydre Schengen-grænser. Grænsekontrollen på de ydre Schengen-grænser foretages efter de til enhver tid gældende bestemmelser herom i lovgivningen og administrative forskrifter og under hensyntagen til det aktuelle trusselsbillede.

 

Kontrollen skal være effektiv og gøre det muligt at imødegå de risici og/eller trusler, som den enkelte ind- eller udrejsesituation indebærer.

 

Der foretages ikke grænsekontrol af personer, der passerer de indre Schengen-grænser, herunder ved flyvninger mellem Schengen-landenes lufthavne.

 

Det følger af artikel 20 i Forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengen-grænsekodeks), at de indre grænser alle steder kan passeres uden personkontrol.  

 

Schengen-grænsekodeksen giver i artikel 23 mulighed for, at der i et begrænset tidsrum undtagelsesvis kan iværksættes en national grænsekontrol, når den offentlige orden eller den indre sikkerhed kræver det.

 

Planlægger en medlemsstat at genindføre grænsekontrol ved de indre grænser, skal de øvrige medlemsstater og Kommissionen hurtigst muligt underrettes herom.

 

I henhold til Schengen-grænsekodeksen artikel 25 er der endvidere mulighed for undtagelsesvis at genindføre grænsekontrol straks, hvis hensynet til den offentlige orden eller den indre sikkerhed kræver øjeblikkelig handling. De øvrige medlemsstater og Kommissionen skal i sådanne tilfælde underrettes straks.

 

En beslutning om at genindføre grænsekontrol ved de indre Schengen-grænser i Danmark træffes af Integrationsministeriet efter indstilling fra Justitsministeriet og Rigspolitiet.

 

Vurderingen af, om det i et begrænset tidsrum vil kunne være påkrævet at iværksætte grænsekontrol af hensyn til den offentlige orden eller den nationale sikkerhed, vil i det enkelte tilfælde bero på den politi- og efterretningsmæssige trusselsvurdering. Rigspolitiet vil således inddrage relevante politikredse i vurderingen.

 

Det bemærkes, at Danmark kun én gang tidligere, i forbindelse med Det Europæiske Råds møde i København i december 2002 har anvendt muligheden for at indføre midlertidig grænsekontrol.

 

Det kan oplyses, at de ovennævnte bestemmelser i Schengen-grænsekodeksen er en videreførelse af Schengen-konventionens artikel 2.”