Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 106 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes i fortsættelse af samrådet 30/11-06 om samrådsspørgsmål H (Køre- og hviletidsregler for bybuschauffører) redegøre for politiets tilsyn med og håndhævelse af taxichaufførers overholdelse af færdselsloven og arbejdsmiljølovens hviletidsregler.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Beskæftigelsesministeriet og Rigspolitiet.

 

Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:

 

”Beskæftigelsesministeriet har forelagt henvendelsen for Arbejdstilsynet som ansvarlig for reglerne om hviletid og kan på den baggrund oplyse:

 

Taxichauffører er ikke omfattet af Rådets forordning nr. 561/2006 af 15. marts 2006 (køre-hviletidsforordningen) og direktivet om arbejdstid for mobile arbejdstagere, men er omfattet af arbejdstidsdirektivet. Arbejdstidsdirektivets hviletidsbestemmelser er gennemført i arbejdsmiljøloven.

 

Taxichauffører skal således overholde arbejdsmiljøloven, herunder 11-timers reglen. Dette betyder, at arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Omvendt betyder det, at der efter arbejdsmiljøloven må arbejdes i op til 13 timer i døgnet.

 

Selvstændige taxichauffører er ikke omfattet af arbejdsmiljølovens 11-timers regel, men skal overholde arbejdsmiljølovens almindelige forsvarlighedsregler, så arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

 

Det er Arbejdstilsynet, der fører kontrol med overholdelsen af arbejdsmiljølovens hviletidsregler. Arbejdstilsynet påbegyndte screening af taxivognmænd i 2006, og disse foretages løbende. Kontrol med overholdelse af hviletidsreglerne sker ved, at Arbejdstilsynet spørger virksomhederne herom eller ved, at Arbejdstilsynet kontrollerer vagtplanerne.”

 

Rigspolitiet har oplyst følgende:

 

”Politiet kontrollerer trafikanternes, herunder taxichaufførers, overholdelse af færdselsloven i forbindelse med den almindelige præventive patruljering på vejene samt i forbindelse med målrettede færdselskontroller. Såfremt der ved Arbejdstilsynets tilsynsvirksomhed konstateres overtrædelser af arbejdsmiljøloven varetager politiet tillige den strafferetlige behandling af disse sager.”