J.nr. MST-501-00015

 

 

  

Den 2. februar 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 59 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 59:      

Ministeren bedes redegøre for virkningen af den afgiftsændring, som blev indført fra 2006 til fremme af partikelfiltre på nye dieselbiler og mindre varebiler, herunder om afgiftsændringen har medført, at dieselpersonbiler med filter er blevet konkurrencedygtige med biler uden filter, om markedsandele er flyttet, og om afgiftsændringen har haft nogen effekt på de mindre varebiler, hvor afgiftslettelsen på filtrene er betydeligt mindre end for personbiler.

 

Svar:

Der foretages ikke en central registrering af, hvor mange af de dieseldrevne person- og varebiler der er udstyret med partikelfilter. Miljøstyrelsen har derfor foretaget en rundspørge til de større danske bilimportører. Besvarelsen er baseret på tilbagemeldinger svarende til omkring 70% af det samlede salg.

 

Andelen af dieselpersonbiler med partikelfilter var 19 % i 2006 mod 13 % i 2005. Tallet er et gennemsnit, der dækker over store forskelle fra bilmærke til bilmærke. For nogle bilmærker er andelen af biler med partikelfilter således næsten 80 % mens andre bilmærker stort set ikke sælges med partikelfilter.

 

For varebiler er andelen af biler med partikelfilter steget fra 1 % i 2005 til 13 % i 2006. Også for varebilerne dækker gennemsnitstallet over store variationer fra bilmærke til bilmærke.

 

Der er således tale om en betydelig stigning i salget af køretøjer med filter både for personbiler og for varebiler.

 

Salget af biler med partikelfilter afhænger i høj grad af, i hvilket omfang bilproducenterne markedsfører populære bilmodeller med partikelfilter. Nogle bilimportører vælger at markedsføre visse modeller udelukkende med partikelfilter, mens det hos andre bilimportører er muligt at vælge partikelfilter.

 

Andelen af modeller af dieseldrevne personbiler, der som standard leveres med partikelfilter, må forventes at stige til 100 % frem til 1. januar 2011, hvor de nye Euro 5 normer, der har særligt skrappe krav til partikeludslippet, træder i kraft for alle personbiler. Andelen af modeller af dieseldrevne personbiler, der markedsføres med partikelfilter, er således steget fra 12 % i 2005 til 36 % i 2006. Euro 5 for varebiler træder i kraft ét år senere.

 

Det er svært at afgøre, hvor stor en del af stigningen i salget af biler med partikelfilter, der skyldes afgiftsændringen, og hvor stor en andel der skyldes den almindelige udvikling i bilsalget frem mod indførelsen af de skærpede Euronormer. Flere bilimportører oplyser imidlertid, at afslaget har været afgørende for, at de nu markedsfører udvalgte bilmodeller udelukkende med partikelfilter. Dette gælder både for person- og varebiler.