Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 55 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål      
Svar
Regeringen er enig med Parlamentet i, at begrebet â€god miljøtilstand†bør defineres mere præcist. Regeringen har i den forbindelse arbejdet for, at en sÃ¥dan definition enten indsættes i direktivet pÃ¥ nuværende tidspunkt eller træffes senere som en politisk vedtagelse. Regeringen noterer sig, at Parlamentet er enigt i, at der pÃ¥ nuværende tidspunkt bør fastsættes en overordnet definition, som senere udfyldes.
Regeringen kan støtte, at den tidsmæssige forpligtelse i et havstrategidirektiv følger kadencen i planprocesserne for vandrammedirektivet og Natura 2000-direktiverne og at der derfor skal være opnået god miljøtilstand i havet i år 2021.
Regeringen er enig med Parlamentet i, at der bør lægges stærk vægt på de regionale samarbejder, og at der ikke bør udarbejdes modstridende nationale planer. Regeringen støtter i den forbindelse, at de marine strategier opstilles på grundlag af og i samarbejde med de regionale havkonventioner, hvilket for Danmarks vedkommende vil sige HELCOM og OSPAR.
Regeringen kan støtte, at Østersøen kan udpeges som pilotprojekt. Det er i den forbindelse regeringens opfattelse, at denne mulighed også bør holdes åben for de øvrige marine regioner.
Regeringen har noteret sig, at Parlamentets oprindelige forslag om styrket VVM ikke er indeholdt i Parlamentets endelige oversendelse af ændringsforslagene. Forslaget vurderes derfor ikke relevant.
Regeringen kan støtte, at indsatsprogrammerne efter havstrategidirektivet bør integrere indsatsen i de beskyttede områder udpeget efter Natura 2000-direktierne og de regionale konventioner. Regeringen er i den forbindelse enig i, at i det omfang menneskelige aktiviteter medfører forringelser eller betydelige forstyrrelser, bør der gribes ind overfor aktiviteterne. Regeringen er desuden enig i, at det om nødvendigt kan betyde, at der i visse områder indføres et totalt stop for menneskelig udnyttelse.
Regeringen er endelig enig i direktivets grundlæggende elementer og foreslåede arbejdsprocedurer, som betyder, at medlemslandene skal opstille bindende mål og at det i de efterfølgende indsatsprogrammer kan vise sig nødvendigt at begrænse pres på havmiljøet fra forskellige sektorer.
En tilnærmelse af Rådets og Europa-Parlamentets konkrete formuleringer vil afvente forårets forhandlinger.