Den 14. december 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 55 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål      

Agter den danske regering at støtte de forbedringer Europa-parlamentet har foreslået til Kommissionens udkast til havstrategidirektiv især EU-parlamentets forslag til definition af "god miljøtilstand", fremskynding af gennemførelsen fra 2021 til 2017, stærk vægt på regional samarbejde så man undgår modstridende nationale planer, forslag om Østersøen som pilotprojekt, krav om bedre VVM af større projekter (eks. gasledningen i Østersøen), og at etablering af fuldt beskyttede områder (marineparker) med total stop for alle typer af udnyttelse indgår som en integreret del af udarbejdelsen af de i direktivforslaget nævnte havstrategier? Og agter regeringen at støtte direktivets formuleringer om nødvendigheden af bindende mål for at begrænse sektorbaseret pres på havmiljøet (herunder pres fra fiskeriet)?

 

Svar

Regeringen er enig med Parlamentet i, at begrebet ”god miljøtilstand” bør defineres mere præcist. Regeringen har i den forbindelse arbejdet for, at en sådan definition enten indsættes i direktivet på nuværende tidspunkt eller træffes senere som en politisk vedtagelse. Regeringen noterer sig, at Parlamentet er enigt i, at der på nuværende tidspunkt bør fastsættes en overordnet definition, som senere udfyldes.

 

Regeringen kan støtte, at den tidsmæssige forpligtelse i et havstrategidirektiv følger kadencen i planprocesserne for vandrammedirektivet og Natura 2000-direktiverne og at der derfor skal være opnået god miljøtilstand i havet i år 2021.

 

Regeringen er enig med Parlamentet i, at der bør lægges stærk vægt på de regionale samarbejder, og at der ikke bør udarbejdes modstridende nationale planer. Regeringen støtter i den forbindelse, at de marine strategier opstilles på grundlag af og i samarbejde med de regionale havkonventioner, hvilket for Danmarks vedkommende vil sige HELCOM og OSPAR.

 

 

Regeringen kan støtte, at Østersøen kan udpeges som pilotprojekt. Det er i den forbindelse regeringens opfattelse, at denne mulighed også bør holdes åben for de øvrige marine regioner.

 

Regeringen har noteret sig, at Parlamentets oprindelige forslag om styrket VVM ikke er indeholdt i Parlamentets endelige oversendelse af ændringsforslagene. Forslaget vurderes derfor ikke relevant.

 

Regeringen kan støtte, at indsatsprogrammerne efter havstrategidirektivet bør integrere indsatsen i de beskyttede områder udpeget efter Natura 2000-direktierne og de regionale konventioner. Regeringen er i den forbindelse enig i, at i det omfang menneskelige aktiviteter medfører forringelser eller betydelige forstyrrelser, bør der gribes ind overfor aktiviteterne. Regeringen er desuden enig i, at det om nødvendigt kan betyde, at der i visse områder indføres et totalt stop for menneskelig udnyttelse.

 

Regeringen er endelig enig i direktivets grundlæggende elementer og foreslåede arbejdsprocedurer, som betyder, at medlemslandene skal opstille bindende mål og at det i de efterfølgende indsatsprogrammer kan vise sig nødvendigt at begrænse pres på havmiljøet fra forskellige sektorer.

 

En tilnærmelse af Rådets og Europa-Parlamentets konkrete formuleringer vil afvente forårets forhandlinger.