J.nr. 001-00312

 

Den 8. oktober 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 321 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 321

"Hvor i budgetterne hentes midlerne til at samkøre de amtslige miljøcentres forskellige arbejdsmetoder med hensyn til GIS, databaser, beregningsmetoder o.s.v.?”

 

Svar

I forbindelse med etableringen af de syv regionale miljøcentre ønskede man at styrke indsatsen på GIS-området. Derfor samlede man de specialiserede GIS-kompetencer i Miljøcenter Aalborg, hvor der allerede var et kompetent og velfungerende GIS-miljø. Budgettet for GIS-området er en integreret del af Miljøcenter Aalborgs budget.

 

Der vil i fremtiden være nye ressourcekrævende opgaver indenfor GIS-området affødt af de øgede eksterne forventninger til bedre digital service og de interne udfordringer omkring datahåndtering og -koordinering. Endvidere vil der være internationale forpligtigelser som implementering af INSPIRE-direktivet samt andre kommende tiltag, for eksempel etablering af et Shared Environmental Information System (SEIS).

 

Derfor har Miljøministeriet, i forbindelse med reorganiseringen af det samlede Miljø­ministerium, der er trådt i kraft pr. 1. oktober, valgt at samle hele ministeriets GIS-kompetence i Kort- og Matrikelstyrelsen.

 

For så vidt angår samkøring og modernisering af databaser til overvågningsdata er der blandt andet afsat midler hertil i overvågningsprogrammet, da det er afgørende, at håndtering, kvalitetssikring og rapportering af overvågningsdata sker så effektivt og smidigt som muligt. Der er endvidere afsat midler til dette formål i Miljøministeriets bidrag til Danmarks Miljøportal.