|
|
J.nr. 701-00002 |
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 247 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 247
â€Med henvisning til, at det i regeringens arbejdsprogram for 2005-06 fremgÃ¥r, at regeringen vil gÃ¥ ind i sagen vedrørende de efterladte affaldsdepoter ved StÃ¥lvalseværket, og at Miljøministeriet har givet tilsagn om, at de ville bidrage med teknisk ekspertise og dækning af en del af omkostningerne til en undersøgelse, der skal afklare, hvad der skal ske med depoterne, bedes ministeren redegøre for, hvad Miljøministeriet har foretaget sig af siden januar 2005 i sagen om StÃ¥lvalseværket og det efterladte affaldsdepot i Frederiksværkâ€
Svar
November 2005 gav jeg på regeringens vegne Frederiksborg Amt og Frederiksværk og Hundested Kommuner tilsagn om, at staten ville gå ind i sagen, og at Miljøministeriet i den sammenhæng ville bidrage både teknisk og økonomisk til en fælles undersøgelse af, hvordan en miljømæssig og samfundsøkonomisk forsvarlig løsning i sagen kunne tilvejebringes.
Statens tilsagn om at gÃ¥ ind i sagen blev meddelt pÃ¥ baggrund af, at retten i Frederikssund med dom af 20. september 2005 i en sag mellem Frederiksborg Amt og konkursboet efter Det Danske StÃ¥lvalseværk A/S havde afgjort, at amtets - og den kommende Frederiksværk-Hundested Kommunes udgifter som miljømyndigheder i sagen, skulle anmeldes i konkursboet som sÃ¥kaldt simple krav, og dermed kun ville blive delvist og ikke fuldt dækket af konkursboet. Med dommen blev amtets ret til at anmelde omkostninger til en endelig hÃ¥ndtering af de efterladte affaldsdepoter endvidere begrænset til et beløb pÃ¥ 12,4 mio. kr.Â
Det var Miljøstyrelsens vurdering, at omkostningerne til sluthåndtering af de efterladte affaldsdepoter sandsynligvis ville overstige 12,4 mio. kr. væsentligt. Efter aftale mellem Miljøministeriet og Frederiksborg Amt ankede amtet derfor Frederikssund Byrets dom medio oktober 2005, som et led i denne aftale afholdt Miljøstyrelsen omkostningerne til retsafgiften ved anken. November 2005 blev anken hævet efter forlig med konkursboets kurator, om at begrænsningen af hvor stort et beløb, der kunne anmeldes, bortfaldt.
Regeringens tilsagn om bistand i sagen til Frederiksværk-Hundested Kommune blev i øvrigt bekræftet i tilknytning til delingsaftalen for Frederiksborg Amt foråret 2006.
Miljøstyrelsen har således siden november 2005 bistået det tidligere Frederiksborg Amt og Frederiksværk og Hundested kommuner – og fra 1. januar 2007 Frederiksværk-Hundested Kommune - med at udrede hvilke scenarier for håndtering af de efterladte affaldsdepoter, der er teknisk mulige, og de juridiske og økonomiske aspekter af de identificerede teknisk mulige og miljømæssige forsvarlige scenarier for håndtering af depoterne.
Miljøstyrelsens bistand er ydet i form af dels teknisk og juridisk bistand fra styrelsens medarbejdere til udredningen dels dækning af 50 % af omkostningerne til tekniske undersøgelser af miljømæssige og geotekniske forhold ved de efterladte affaldsdepoter med henblik pÃ¥ at identificere de teknisk mulige scenarier for hÃ¥ndtering af depoterne.Â
De tekniske undersøgelser er gennemført af det rådgivende ingeniørfirma GEO i løbet af 2006 og blev afsluttet ultimo 2006. På baggrund af undersøgelserne er der identificeret 4 teknisk mulige og miljømæssigt forsvarlige løsninger:
1) Affaldet i de tre depoter fjernes og deponeres på et dansk deponeringsanlæg
2) Affaldet i de tre depoter fjernes og eksporteres til Norge
3) Affaldet forbliver hvor det er med tæt slutafdækning
4) Det deponerede affald samlet på et mindre areal med tæt slutafdækning
Det bemærkes, at det i denne sammenhæng blev undersøgt, hvorvidt et scenario, der indebar etablering af et helt nyt deponeringsanlæg på området efter deponeringsbekendtgørelsens regler, var muligt, hvilket viste sig ikke at være tilfældet.
GEOs projektrapport af 11. november 2006 for de gennemførte undersøgelser er vedlagt.
De juridiske og økonomiske aspekter af de 4 teknisk mulige scenarier er herefter i videst muligt omfang udredt. Udredningen er sket med bistand fra bl.a. SKATs nationale enhed for affaldsafgift, Kammeradvokaten og det rÃ¥dgivende ingeniørfirma COWI og ved møde med konkursboets kurator. Der knytter sig fortsat nogen usikkerhed til vurderingerne af omkostningerne til anlæg og evt. drift i de 4 scenarier, men omkostningerne ved scenarierne 1 og 2, hvor affaldet fjernes og deponeres andet steds, vurderes foreløbigt at være væsentligt større end omkostningerne ved scenarierne 3 og 4, hvor affaldet forbliver pÃ¥ lokaliteten.  Â