J.nr. MST-706-00010

 

 

  

Den 29. juni 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 236 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 236 (alm. del)

"En konsekvens af Kommissionens forslag til revision af affaldsrammedirektivet er, at det ikke vil være muligt for medlemslandene at forbyde import af affald, som Danmark gør i dag. Hvad kan ministeren i den forbindelse oplyse om den paradoksale situation, der eksisterer med hensyn til eksport af tørstof (fiberfraktionenen fra gylleseparering) fra biogasanlæg?"

 

Svar

Et af diskussionspunkterne i forhandlingerne af affaldsrammedirektivet er, hvorvidt affald til forbrænding skal defineres som nyttiggørelse eller bortskaffelse. Danmark ønsker at fastholde den nuværende situation, hvor det er muligt at forhindre at importeret affald fortrænger dansk affald fra danske affaldsforbrændingsanlæg. Dette betyder, at Danmark kan gøre indsigelse mod import af affald til forbrænding på danske affaldsforbrændingsanlæg.

 

Kommissionens forslag til revision af affaldsrammedirektivet vil betyde, at affald til forbrænding på et affaldsforbrændingsanlæg vil være at betragte som nyttiggørelse. Ved import/eksport af affald til nyttiggørelse har Danmark begrænsede muligheder for at gøre indsigelse.

 

I forhold til eksport af husdyrgødning kan jeg overordnet oplyse, at husdyrgødning til jordbrugsformål ikke betragtes som affald og er derfor ikke omfattet af EU’s affaldslovgivning. Hvis husdyrgødningen derimod importeres eller eksporteres til andet formål f.eks. forbrænding betragtes det som affald.

 

En eksport af husdyrgødningen, herunder fiberfraktionen til f.eks. forbrænding skal derfor følge EU’s transportforordning, og skal anmeldes i henhold til reglerne i forordningen. Hvis der er tale om eksport af fiberfraktionen, hvor den f.eks. erstatter fossilt brændsel i et kraftvarmeværk, er der tale om nyttiggørelse, og Danmark vil kun have begrænset mulighed for at gøre indsigelse overfor eksporten.