Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 228 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 228 (alm. del)
Svar
Af henvendelsen fra RGS90 fremgår det, at carbogrit-anlægget, efter nogle indkøringsproblemer i 2004 og 2005, har været i stabil drift siden januar 2006, hvor der siden er blevet nyttiggjort ca. 250.000 tons spildevandsslam. Ligeledes oplyser RGS90, at de slamlagre, der er ophobet på anlægget stammer fra modtaget slam før anlægget stod driftsklar.
Det fremgår af tilladelser og godkendelserne til anlægget på Stigsnæs, at der er givet tilladelse til oplagring af spildevandsslam på komposteringsanlægget fra 1998 for at have råvarelager til carbogritproduktionen. Selve carbogritanlægget blev godkendt i 2000 og efterfølgende indviet i 2003. Fra 2003 – 2005 havde anlægget en række indkøringsproblemer, hvorfor anlægget ikke kørte i fuld drift og derfor kun nyttiggjorde en begrænset mængde komposteret spildevandsslam (MSP). Først i 2006 har anlægget kørt i en stabil drift. Slagelse Kommune oplyser, at carbogritanlægget ikke har været i drift siden DSV Miljø overtog anlægget i efteråret 2006, hvilket virksomheden bekræfter. Der er derfor endnu ikke nyttiggjort spildevandsslam i anlægget i 2007.
Slagelse Kommune oplyser endvidere, at der i 2004 blev modtaget 131.500 tons spildevandsslam til kompostering, 196.000 tons i 2005 og 163.000 tons i 2006, hvilket giver 446.000 tons i alt. I 1. kvartal af 2007 er der modtaget 23.000 tons slam. DSV Miljø oplyser, at anlægget i øjeblikket modtager ca. 5.000 tons spildevandsslam om måneden, fordi virksomheden vurderer, at det er vigtigt at fastholde aktiviteterne indtil et nyt ejerskab er afklaret.
DSV Miljø oplyser endvidere, at der i 2004 blev nyttiggjort 113.000 tons spildevandsslam i carbogritanlægget, 202.000 tons i 2005 og 271.000 tons i 2006. I alt 565.000 tons spildevandsslam. Mængden af nyttiggjort slam i 2004 er dog noget mindre end angivet, da det i første halvdel af 2004 ikke blev registreret, hvor meget komposteret slam, der blev ført tilbage til lageret på grund af driftsproblemer. Ligeledes er det på grund af driftsproblemerne vanskeligt at opgøre, hvor meget slam som rent faktisk er blevet til blæsemidlet carbogrit i årene 2004-2005.