|
|
|
|
Den 6. juni 2007 |
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 165 stillet af Folketingets Miljø- og planlægningsudvalg
Spørgsmål nr. 165
â€Vil ministeren oversende en oversigt over omfanget af luftforureningen ved lastning af olie i Fredericia, samt en oversigt over det samlede danske udslip af VOC’er (flygtige organiske forbindelser)?â€
Svar
Den generelle betegnelse VOC’er omfatter NMVOC (non metan VOC) og metan. Der skelnes i reguleringen af disse. Den skadelige effekt af metan er som klimagas, dvs. bidrag til drivhuseffekten. Derfor opgøres VOC-emissionerne uden methan. Den samlede udledning af NMVOC, som Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet (DMU) har rapporteret til EU-kommissionen for 2005, er opgjort til 116.630 tons.
I den forbindelse har DMU opgjort lastning af DONGs rÃ¥olie pÃ¥ skibe til 2.480 tons for NMVOC. Hertil skal der adderes ca. 300 tons NMVOC fra lastning af Shell raffinaderiets produkter, som hidtil ikke har indgÃ¥et i emissionsopgørelsen. Den samlede udledning af NMVOC var derfor 116.930 tons i 2005. Bidraget fra lastning af olie pÃ¥ skibe pÃ¥ Shells havneterminal i Fredericia udgør sÃ¥ledes ca. 2 % af Danmarks samlede beregnede udledning af NMVOC. Opgørelserne er baseret pÃ¥ EU's retningslinjer om emissionsfaktorer for de forskellige brancher. Der henvises i øvrigt til svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l nr. 170 for sÃ¥ vidt angÃ¥r metanopgørelser.  Â
Der er generelt store usikkerheder forbundet med opgørelse af VOC-emissioner, især af disse diffuse emissioner. Miljøstyrelsen er således bekendt med, at der fore-ligger andre beregninger på VOC-emissionen fra DONGs råolieudskibning, som har været anvendt i forbindelse med det tidligere Vejle Amts godkendelse af et degassing-anlæg. Det engelske rådgivningsfirma Entec har i den forbindelse i 2005 estimeret emissionen ved lastning af skibe på Shells havneterminal til 5.654 tons ved maksimal produktionskapacitet. Entec gør selv opmærksom på de store usikkerheder, der er på estimatet af VOC-emissionen, og det samme gøres i EU’s retningslinjer for emissionsopgørelser, som DMU anvender.
Det omtalte degassing-anlæg er i øvrigt under opførelse og forventes taget i brug i maj 2008. Det forventes at reducere udslippet af VOC’er fra oplag af råolie med 99 %. For benzin og naphta (benzen heartcut), som udgør ca. 20 % af raffinaderiets produkter, har Shell raffinaderiet etableret et VRU (Vapour Recovery Unit) – anlæg på havneterminalen til genvinding af benzenprodukterne.