Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 150 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 150
"Det Økologiske RÃ¥d redegør i pjecen: â€Luftforurening – med særlig vægt pÃ¥ dieselpartikler†(side 21), fra december 2006, for et forslag om delvis gebyrfinansiering af installation af partikelfiltre pÃ¥ dieselkøretøjer. Vil ministeren kommentere forslaget fra Det Økologiske RÃ¥d?"
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
Svar
Jeg kan naturligvis kun være tilhænger af, at vi får udbredt partikelfiltre på dieselkøretøjer. Derfor har Danmark også været med til at presse på i EU så vi får krav om partikelfiltre, ikke bare på personbiler varebiler og busser, som foreslået af Det Økologiske Råd, men også på alle former for større dieselmotorer til arbejdsmaskiner, kompressorer, lokomotiver, m.v. Denne udvikling vil betyde, at partikelfiltre vil blive standardudstyr i de kommende år.
Erfaringerne fra regeringens tilskudsordning for partikelfiltre til lastbiler har vist, at tilskud i sig selv ikke fører til efterspørgsel efter filtre, i det der indtil nu kun er udbetalt et lille beløb i forhold til de 30 mil. kr., der i 2004 og 2005 blev afsat hertil. Så Det Økologiske Råd forudsætning om, at man ved hjælp af tilskud kan få eftermonteret filtre på alle køretøjer, stiller jeg mig stærkt tvivlende overfor.
Regeringen har derimod fået vedtaget loven om miljøzoner, hvorefter de fem største bykommuner har mulighed for at indføre miljøzoner, hvor der kræves filtre på tunge køretøjer. Jeg har med glæde konstateret, at Københavns og Frederiksberg Kommuner allerede har sendt et forslag om miljøzoner i høring, og vi får således snart regler, der vil fremme udbredelse af partikelfiltre.
Regeringen har på den baggrund afsat yderligere 2 gange 15 mio. kr. i 2008 og 2009 til tilskud til partikelfiltre til de vognmænd, der bliver omfattet af miljøzonerne.