J.nr. MST-501-00029

 

 

  

Den 30. april 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 149 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 149

 

"Vil ministeren redegøre for årsagen til, at regeringen ikke anvender effektive økonomiske virkemidler som afgifter og større tilskud til at fremme partikelfiltre på nye tunge køretøjer, som tilhører Euro 4 og snart Euro 5 normen, inden Euro 6 normen træder i kraft?"

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).

 

Svar

 

Partikelfiltre til nye lastbiler, der opfylder Euro 4 og 5 normen var en af de ting, der blev diskuteret indgående i forbindelse med behandlingen af lovforslaget om miljøzoner sidste efterår (L39).

 

Af høringsnotatet fra Miljøstyrelsen fremgik blandt andet:

"Krav om partikelfilter på Euro 4 køretøjer (dvs. nye køretøjer indregistreret fra 1. oktober 2006) er efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke velbegrundet. De tilgængelige målinger af partikeludslippet fra Euro 4 og Euro 5 viser, at disse køretøjer udsender mellem 80 og 90 % færre partikler end Euro 3. Dette gælder både målt efter vægt og antal af ultrafine partikler. Et krav om partikelfiltre med det formål at fjerne de sidste 10-20 % af partikeludslippet vil være meget dyrt og den sundhedsmæssige gevinst vil være begrænset."

 

I forlængelse af den efterfølgende diskussion om blandt andet udslippet af ultrafine partikler fra disse køretøjer tilkendegav jeg, at der vil blive taget initiativ til at indsamle al relevant viden om partikeludslip fra Euro 4 og Euro 5 og udarbejde en rapport, der oversendes til udvalget inden udgangen af 2007, jævnfør svaret på spørgsmål 77 (L39).

 

Jeg mener, at vi som minimum må afvente denne rapport inden vi kan begynde at diskutere tilskud til partikelfiltre på disse køretøjer.