Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 144 (Alm. del – Bilag 1):

I brev af 22. marts 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 144:

"Vil ministeren oplyse, hvordan regeringen har tænkt sig at gennemføre alle elementer af fase I i FN’s strategi for uddannelse for bæredygtig udvikling?"

 

Svar:

FN’s strategi for tiåret for uddannelse for bæredygtig udvikling 2005-2015 er udformet af UNECE (United Nations Economic Commission for Europe). Af UNECE’s strategi for uddannelse for bæredygtig udvikling fremgår, at fase I skal etablere et godt grundlag for implementering af tiåret.

 

I denne forbindelse anbefales det, at hvert land afdækker, hvad det allerede gør, som kunne passe ind i UNECE’s strategi. Dette ville indebære:

1)      En gennemgang af aktuelle politiske initiativer, juridiske og operationelle strukturer, finansielle mekanismer samt uddannelsesaktiviteter, herunder pÃ¥pegning af evt. hindringer eller mangler.

2)      Fremlæggelse af udkast til en relevant national implementeringsplan.

3)      Udvikling af evalueringsmetoder og indikatorer, primært kvalitative, for implementering af uddannelse for bæredygtig udvikling.

 

Undervisningsministeriet har via en lang række tiltag etableret et godt grundlag for implementering af tiåret, jf. bl.a. min besvarelse af MPU alm. del spm. 119 (vedlagt). Undervisningsministeriet har finansieret udviklingen af en portal (www.ubuportalen.dk) i anledning af tiåret og har endvidere finansieret et inspirationshæfte til brug for undervisere i grund- og ungdomsuddannelser. Undervisningsministeriet vil årligt afsætte et begrænset beløb af forsøgs- og udviklingsmidlerne til aktiviteter i anledning af tiåret. Herudover er der finansieringsmuligheder via Tips- og Lottomidlerne samt via en del af de programmer, der administreres af CIRIUS.

 

Hvad angår de øvrige elementer, der nævnes under fase I i UNECE’s strategi, kan jeg oplyse følgende:

 

Ad 1)

Undervisningsministeriet har foretaget en gennemgang af bestemmelserne for fagene i grundskolen, i ungdomsuddannelser og i erhvervsuddannelserne samt det seneste forslag til bekendtgørelse om uddannelse til folkeskolelærer. Denne gennemgang viste, at bæredygtig udvikling indgår i en række fag.

 

Såvel UNECE som UNESCO beskriver begrebet ”uddannelse for bæredygtig udvikling” som meget bredt og i konstant udvikling. Undervisningsministeriet har derfor igangsat et projekt, der skal indkredse begrebet således, at det passer ind i en dansk kontekst.

 

Ad 2)

Et udkast til en national strategi og implementeringsplan vil blive fremlagt inden udgangen af 2007. Implementeringsplanen vil blive koordineret med det kommende regeringsoplæg til en strategi for bæredygtig udvikling ”Grønt ansvar. Regeringsoplæg til en strategi for bæredygtig udvikling”.

 

Ad 3)

Danmark agter at tage udgangspunkt i UNECE’s arbejde med indikatorer.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer incl. bilag.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder

 

 


Bilag 1

 

 

Folketingets  Miljø- og Planlægningsudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 119 (Alm. del):

I brev af 28. februar 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 119:

"Vil ministeren oversende en detaljeret gennemgang af de forpligtelser som Danmark, jf. FN’s strategi for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling, har tilsluttet sig, og hvad der er sket på de enkelte områder indtil nu?"

 

Svar:

Som følge af FN’s tiår for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling har Danmark tilsluttet sig UNECE’s strategi for Uddannelse for bæredygtig udvikling. UNECE er FN’s organisation for økonomisk samarbejde i Europa.

 

Denne strategi indeholder følgende forpligtelser, som landene skal drage omsorg for:

 

1.      at sikre politiske, administrative og operationelle strukturer, der støtter uddannelse for bæredygtig udvikling,

2.      at fremme bæredygtig udvikling gennem formel, ikke-formel og uformel læring,

3.      at forsyne undervisere med kompetencer til at inkludere bæredygtig udvikling i deres undervisning,

4.      at sikre tilstedeværelse af tilstrækkelige værktøjer og materialer til undervisning inden for bæredygtig udvikling,

5.      at fremme forskning i og udvikling af uddannelse for bæredygtig udvikling,

6.      at styrke samarbejdet om uddannelse for bæredygtig udvikling pÃ¥ alle niveauer inden for UNECE regionen.

På uddannelsesområdet opfylder Danmark i det væsentlige disse forpligtelser. Der er på de enkelte områder sket følgende:

 

Ad 1:

Den danske regerings strategi for bæredygtig udvikling fra 2002 indeholder et afsnit om uddannelse for bæredygtig udvikling.

Undervisningsministeriet har etableret samarbejde med Miljøministeriet og Udenrigsministeriet med henblik på samarbejde om fælles danske initiativer.

Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-nationalkommission har nedsat en tværministeriel gruppe bestående af ti ministerier til at koordinere den samlede danske indsats for uddannelse for bæredygtig udvikling.

Undervisningsministeriet har taget initiativ til etablering af et dialogforum bl.a. bestående af NGO’er, organisationer, ministerier og andre interessenter.

 

Ad 2:

I grundskolen, i ungdomsuddannelserne og i erhvervsuddannelserne indgår bæredygtig udvikling i en række generelle og konkrete læreplaner. På voksen- og efteruddannelsesområdet afholdes bl.a. konferencer til udbredelse af kendskab til emnet.

De sociale aspekter af begrebet bæredygtig udvikling er omfattet af lovgivningen om undervisningsmiljø, som omfatter alle elever og studerende.

Undervisningsministeriet er kun i begrænset omfang i stand til at styre udviklingen inden for den ikke-formelle og uformelle læring.

 

Ad 3:

Bæredygtig udvikling indgår i det seneste forslag til bekendtgørelse om uddannelse til folkeskolelærer.

 

Ad 4:

Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-nationalkommission udgav 2005 et hæfte med en række eksempler på temaer, der kan benyttes som inspiration i undervisningen. Hæftet er udsendt til alle grund- og ungdomsuddannelser.

Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-nationalkommission har udarbejdet en hjemmeside, www.ubuportalen.dk, i anledning af tiåret.

På www.ubuportalen.dk ligger henvisninger til de internationale aftaler, som Danmark har tiltrådt og til en række NGO’ers hjemmesider.

Udarbejdelse af undervisningsmaterialer er i øvrigt overladt til private udbydere og forlag.

 

 

 

Ad 5:

Videnskabsministeriet indgår i den tværministerielle koordinationsgruppe og arbejder for tiden på en kortlægning af arbejdet med bæredygtig udvikling inden for universitetsområdet.

Et projekt i Undervisningsministeriets regi skal se på nye og virkningsfulde didaktiske metoder til undervisning i begrebet bæredygtig udvikling.

 

Ad 6:

Et bredt udsnit af den danske uddannelsessektor deltager i regionalt samarbejde om uddannelse for bæredygtig udvikling i: Norden, Østersøregionen, EU og OECD.

Danmark deltager fagligt og økonomisk i et europæisk samarbejde om kvalitetskriterier for skoler, der arbejder med uddannelse for bæredygtig udvikling. Dette sker fx i regi af sammenslutningen SEED (School Development through Environmental Education).

En lang række NGO’er beskæftiger sig med uddannelse for bæredygtig udvikling som fx initiativerne ”Grøn skole - Grønt flag”.

Gennem UNESCO’s Associated Schools Project deltager en række skoler bl.a. i Østersøsamarbejdet som led i Agenda 21 for Baltic Sea, kaldet Baltic 21E.

 

I øvrigt kan jeg oplyse, at regeringens generelle initiativer også bidrager til den bæredygtige udvikling. Det gælder fx ”Globaliseringsstrategien”, ”Velfærdsaftalen”, ”Kvalitetsreformen”, ”Verdens bedste folkeskole” og ”Flere skal have en ungdomsuddannelse”. På det konkrete niveau er ”Handlingsplan for læsning” og ”Fagligt løft til engelsk, matematik og naturfag” samt øgede krav til skoleledelse eksempler på tiltag, der inden for uddannelsessektoren bidrager til bæredygtig udvikling.

 

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder