Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Svar på spørgsmål 119 (Alm. del):
I brev af 28. februar 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 119:
"Vil ministeren oversende en detaljeret gennemgang af de forpligtelser som Danmark, jf. FN’s strategi for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling, har tilsluttet sig, og hvad der er sket på de enkelte områder indtil nu?"
Svar:
Som følge af FN’s tiår for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling har Danmark tilsluttet sig UNECE’s strategi for Uddannelse for bæredygtig udvikling. UNECE er FN’s organisation for økonomisk samarbejde i Europa.
Denne strategi indeholder følgende forpligtelser, som landene skal drage omsorg for:
1. at sikre politiske, administrative og operationelle strukturer, der støtter uddannelse for bæredygtig udvikling,
2. at fremme bæredygtig udvikling gennem formel, ikke-formel og uformel læring,
3. at forsyne undervisere med kompetencer til at inkludere bæredygtig udvikling i deres undervisning,
4. at sikre tilstedeværelse af tilstrækkelige værktøjer og materialer til undervisning inden for bæredygtig udvikling,
5. at fremme forskning i og udvikling af uddannelse for bæredygtig udvikling,
6. at styrke samarbejdet om uddannelse for bæredygtig udvikling på alle niveauer inden for UNECE regionen.
På uddannelsesområdet opfylder Danmark i det væsentlige disse forpligtelser. Der er på de enkelte områder sket følgende:
Ad 1:
Den danske regerings strategi for bæredygtig udvikling fra 2002 indeholder et afsnit om uddannelse for bæredygtig udvikling.
Undervisningsministeriet har etableret samarbejde med Miljøministeriet og Udenrigsministeriet med henblik på samarbejde om fælles danske initiativer.
Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-nationalkommission har nedsat en tværministeriel gruppe bestående af ti ministerier til at koordinere den samlede danske indsats for uddannelse for bæredygtig udvikling.
Undervisningsministeriet har taget initiativ til etablering af et dialogforum bl.a. bestående af NGO’er, organisationer, ministerier og andre interessenter.
Ad 2:
I grundskolen, i ungdomsuddannelserne og i erhvervsuddannelserne indgår bæredygtig udvikling i en række generelle og konkrete læreplaner. På voksen- og efteruddannelsesområdet afholdes bl.a. konferencer til udbredelse af kendskab til emnet.
De sociale aspekter af begrebet bæredygtig udvikling er omfattet af lovgivningen om undervisningsmiljø, som omfatter alle elever og studerende.
Undervisningsministeriet er kun i begrænset omfang i stand til at styre udviklingen inden for den ikke-formelle og uformelle læring.
Ad 3:
Bæredygtig udvikling indgår i det seneste forslag til bekendtgørelse om uddannelse til folkeskolelærer.
Ad 4:
Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-nationalkommission udgav 2005 et hæfte med en række eksempler på temaer, der kan benyttes som inspiration i undervisningen. Hæftet er udsendt til alle grund- og ungdomsuddannelser.
Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-nationalkommission har udarbejdet en hjemmeside, www.ubuportalen.dk, i anledning af tiåret.
På www.ubuportalen.dk ligger henvisninger til de internationale aftaler, som Danmark har tiltrådt og til en række NGO’ers hjemmesider.
Udarbejdelse af undervisningsmaterialer er i øvrigt overladt til private udbydere og forlag.
Ad 5:
Videnskabsministeriet indgår i den tværministerielle koordinationsgruppe og arbejder for tiden på en kortlægning af arbejdet med bæredygtig udvikling inden for universitetsområdet.
Et projekt i Undervisningsministeriets regi skal se på nye og virkningsfulde didaktiske metoder til undervisning i begrebet bæredygtig udvikling.
Ad 6:
Et bredt udsnit af den danske uddannelsessektor deltager i regionalt samarbejde om uddannelse for bæredygtig udvikling i: Norden, Østersøregionen, EU og OECD.
Danmark deltager fagligt og økonomisk i et europæisk samarbejde om kvalitetskriterier for skoler, der arbejder med uddannelse for bæredygtig udvikling. Dette sker fx i regi af sammenslutningen SEED (School Development through Environmental Education).
En lang række NGO’er beskæftiger sig med uddannelse for bæredygtig udvikling som fx initiativerne â€Grøn skole - Grønt flagâ€.
Gennem UNESCO’s Associated Schools Project deltager en række skoler bl.a. i Østersøsamarbejdet som led i Agenda 21 for Baltic Sea, kaldet Baltic 21E.
I øvrigt kan jeg oplyse, at regeringens generelle initiativer ogsÃ¥ bidrager til den bæredygtige udvikling. Det gælder fx â€Globaliseringsstrategienâ€, â€Velfærdsaftalenâ€, â€Kvalitetsreformenâ€, â€Verdens bedste folkeskole†og â€Flere skal have en ungdomsuddannelseâ€. PÃ¥ det konkrete niveau er â€Handlingsplan for læsning†og â€Fagligt løft til engelsk, matematik og naturfag†samt øgede krav til skoleledelse eksempler pÃ¥ tiltag, der inden for uddannelsessektoren bidrager til bæredygtig udvikling.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.