Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

28. november 2006

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 34, 35 og 36 (Alm. del), om Statens Forsvarshistoriske Museums virksomhed, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 21. november 2006.

 

 

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 34, 35 og 36

(Alm. del), om Statens Forsvarshistoriske Museums virksomhed

Skrivelse af 21. november 2006

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål nr. 34:

"Ministeren bedes redegøre for, hvad Tøjhusmuseet tjener ved at markedsføre diverse kampfly og, om denne indtægt svarer til, hvad de private flyproducenter skulle have betalt for et tilsvarende lokale et centralt beliggende sted i København?"

 

Svar:

Som udgangspunkt finder jeg ikke, at man kan tale om markedsføring, da almindelige museumsgæster jo ikke er potentielle købere til netop dette produkt. Statens Forsvarshistoriske Museum har valgt at indgå i samarbejde med først Lockheed Martin og senest SAAB om at give den interesserede offentlighed et indblik i et af de største anskaffelsesprojekter, som staten for tiden står over for. På den baggrund har museet fundet det faglig interessant at være med til at dokumentere en sådan proces, da emneområdet jo ligger inden for museets virkeområde.

 

Jeg henviser endvidere til mit svar på spørgsmål nr. S 804 og S 805 (vedlagt) om samme emne.