14. september 2007
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 124 (alm. del - bilag 251) vedrørende henvendelse af 11. august 2007 fra InJiva behandling, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 27. august 2007.
Spørgsmål nr. 124
(alm. del - bilag bilag 251), henvendelse af 11. august 2007 fra InJiva behandling
Skrivelse af 27. august 2007
Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål:
Svar:
Ifølge lov om radio- og fjernsynsvirksomhed har DRs bestyrelse det overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for institutionens virksomhed, der er fastsat i loven, overholdes. Det betyder bl.a., at bestyrelsen har det overordnede ansvar for opfyldelsen af DRs public service-kontrakt og ansvaret for efterlevelsen af de krav, der heri generelt stilles til bl.a. kvalitet, alsidighed og mangfoldighed.
Endvidere fremgår det af loven, at generaldirektøren for DR har det daglige programansvar og varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse af DR. Eventuelle klager over DRs programvirksomhed skal således rettes direkte til DR.
DRs afgørelser i sager, der vedrører institutionens virksomhed, kan ifølge loven ikke indbringes for anden administrativ myndighed. DRs afgørelser i sager om god presseskik og om genmæle kan dog indbringes for Pressenævnet efter reglerne i medieansvarslovens kapitel 5-7, ligesom der er mulighed for at indbringe sager for Folketingets Ombudsmand, hvor det er relevant.
Â
Jeg har således som kulturminister ikke kompetence til at tage stilling til konkrete klagesager om DRs virksomhed. I den forbindelse har jeg noteret mig, at InJiva behandling ved brev af 8. august 2007 har indgivet klage til Pressenævnet med anmodning om genmæle.
Det indgår i Medieaftalen for 2007-2010 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti, at der skal være større uafhængighed i behandlingen af klager m.v. over DRs programvirksomhed, og at dette skal ske ved, at den af DR oprettede ordning med ansættelse af en lytternes og seernes redaktør skal indarbejdes i radio- og fjernsynsloven. Det fremgår også, at bestyrelsen skal have kompetence til, efter drøftelse med generaldirektøren, at ansætte lytternes og seernes redaktør, og at redaktøren skal aflægge rapport om sin virksomhed til bestyrelsen.
I overensstemmelse hermed er den af DR i 2004 oprettede ordning med en lytternes og seernes redaktør blevet permanentgjort ved, at det nu i radio- og fjernsynsloven er fastsat, at bestyrelsen, efter drøftelse med generaldirektøren, skal ansætte en lytternes og seernes redaktør, samt at redaktøren skal rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed. Med denne indarbejdelse af ordningen i loven er ansættelseskompetencen i praksis overgået fra at henhøre under generaldirektøren til at henhøre under bestyrelsen. Herved er redaktørens selvstændige eksistens og funktion samt uafhængighed af DRs programproduktion blevet sikret.
Â
De nærmere regler for DRs klagebehandling, herunder for lytternes og seernes redaktørs virksomhed, er fastsat i Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1629 af 13. december 2006 om vedtægt for DR.
Af bekendtgørelsen fremgår, at lytternes og seernes redaktør skal overvåge DRs behandling af henvendelser fra lyttere, seere og brugere, herunder klager over DRs virksomhed, med henblik på at sikre en høj programetik og journalistisk standard i den samlede programvirksomhed. Herudover fremgår, at redaktøren som led i sin virksomhed kan fremsætte kritik, afgive henstillinger eller i øvrigt fremsætte sin opfattelse af konkrete sager eller redaktionel praksis. Redaktøren skal endvidere bl.a.: 1) fremme dialogen med seerne, lytterne og brugerne om DRs programetik og behandling af klagesager, 2) foretage en løbende registrering af henvendelser til DR, herunder klager over DRs virksomhed, og 3) halvårligt rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed.
Det er min opfattelse, at der er etableret et tilstrækkeligt regelgrundlag for behandlingen af klager i sager om DRs programvirksomhed. For det første er der sket en styrkelse af den interne klagebehandling i DR ved permanentgørelsen af ordningen med DRs lytternes og seernes redaktør. Dernæst er der som nævnt adgang til efter reglerne i medieansvarsloven at indbringe DR-afgørelser i sager om god presseskik og om genmæle for Pressenævnet som ekstern klageinstans.