Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 115 (Alm.del) om TV 2's forlagsvirksomhed mv., stillet af Folketingets Kulturudvalg den 27. juni 2007.

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 115

(Alm.del), TV 2's forlagsvirksomhed mv.

Skrivelse af 27. juni 2007

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra magasinet "Markedsføring", nr. 12, 2007: "TV 2 gør, hvad de er bedst til Og det er åbenbart alt. Men er det også lovligt?" og herunder besvare følgende spørgsmål:

 

- Finder ministeren det acceptabelt og i overensstemmelse med kravet om uafhængighed mellem TV 2´s programledelse og annoncørerne/kunderne, at TV 2 i forbindelse med lanceringen af TV 2 Forlag lover kunderne mulighed for omtale af bøger i de redaktionelle programmer på TV 2?

 

- Kan ministeren bekræfte, at hvis TV 2 Forlag ved aftaler med kunder lover omtale af bogudgivelser i programmer i TV 2, da er det sammenligneligt med skjult reklame eller product placement, som er forbudt i Danmark?

 

- Hvad mener ministeren om den unfair konkurrence, som ledende aktører i forlagsbranchen anklager TV 2 for at udøve ved etableringen af TV 2 Forlag?

  

- Finder ministeren det acceptabelt, at TV 2 Forlag udøver krydssubsidiering, det vil sige benytter sin dominans på markedet for kommerciel tv i Danmark, til at anvende de knappe ressourcer på andre markeder, som f.eks. bogmarkedet eller ved at lave en rejseportal?

 

- Hvor mange millioner kroner, og over hvor mange år, må TV 2 A/S investere i TV 2 Forlag og TV 2 Radio uden at opnå forrentning af pengene, før ministeren betragter denne type virksomhed som i strid med kravet om, at TV 2 A/S kun må udøve anden virksomhed på konkurrencemæssige vilkår?

 

- Kan ministeren bekræfte, at TV 2 Forlag skal betale markedspris for annoncering på TV 2, og vil ministeren indhente dokumentation for at prisaftalerne herom er på niveau med annoncepriserne for andre annoncører?”

 

Svar:

 

Indledningsvis skal jeg oplyse, at det fremgår af lov nr. 438 af 10. juni 2003 om TV 2/DANMARK A/S og TV 2/DANMARK A/S’ vedtægter, at selskabet har til formål at drive medievirksomhed og anden hermed beslægtet eller relateret virksomhed. Det er endvidere fastsat i loven og vedtægterne, at selskabet skal drives på et forretningsmæssigt grundlag.

 

TV 2/DANMARK A/S har således i medfør af loven og vedtægterne adgang til at udøve anden virksomhed end medievirksomhed, så længe denne anden virksomhed er beslægtet med eller relateret til medievirksomhed. TV 2/DANMARK A/S er hermed indrømmet ganske vide rammer for de aktiviteter, som selskabet kan udøve.

 

TV 2/DANMARK A/S kan således drive anden virksomhed end medievirksomhed i mere snæver forstand, dvs. radio, tv og online-virksomhed. På den anden side er der også grænser for, hvilke typer af virksomhed selskabet i henhold til de gældende regler kan involvere sig i. Det er dog min vurdering, at oprettelsen af TV 2’s forlag er i overensstemmelse med selskabets formålsbestemmelse.

 

Det fremgår endvidere af loven om TV 2/DANMARK A/S og vedtægterne, at selskabet skal drive public service-programvirksomhed, såfremt der er meddelt tilladelse hertil i henhold til radio- og fjernsynsloven. I forbindelse med omdannelsen af TV 2/DANMARK til statsligt aktieselskab har jeg som bekendt den 17. december 2003 udstedt tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed på selskabets hovedkanal TV 2 for perioden frem til udgangen af 2013.

 

Det fremgår af tilladelsen, at TV 2/DANMARK A/S’ virksomhed udover tilladelsen bl.a. er reguleret af bekendtgørelse om den regnskabsmæssige adskillelse mellem DRs, TV 2/DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed og anden virksomhed.

 

I bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat regler om, at intern udveksling af ydelser mv. mellem henholdsvis public service-virksomhed og anden virksomhed kan ske enten til markedspris eller ved såkaldt omkostningsfordeling. Der er i bekendtgørelsen endvidere fastsat regler om prisfastsættelse for varer eller tjenesteydelser, som DR, TV 2/DAN-MARK A/S og de regionale TV 2-virksomheder afsætter som led i deres anden virksomhed. Således er det bl.a. bestemt, at prisen for den enkelte vare eller tjenesteydelse, som stationerne afsætter som led i deres anden virksomhed, skal fastsættes på grundlag af markedsmæssige vurderinger, idet der ikke må ske konkurrenceforvridning over for private eller offentlige konkurrenter.

 

Det er en opgave for ledelsen af TV 2/DANMARK A/S at drive selskabet ud fra forretningsmæssige hensyn inden for selskabets lovbestemte formål. Samtidig skal selskabets virksomhed naturligvis udøves på fuldt konkurrencemæssige vilkår og i lige konkurrence med andre aktører på markedet.

 

TV 2/DANMARK A/S’ status som 100 pct. statsejet aktieselskab indebærer efter min opfattelse, at der skal findes en passende balance mellem hensynet til TV 2/DANMARK A/S’ ønske om fortsat vækst og udvikling på den ene side og den betydning, som en gennemførelse af de konkrete tiltag vil have på konkurrencesituationen på mediemarkedet på den anden side.

 

Jeg kan oplyse, at jeg er i regelmæssig dialog med TV 2/DANMARK A/S’ bestyrelsesformand om selskabets udviklingsstrategi, hvor vi bl.a. drøfter rammerne for forskellige strategiske tiltag, der ikke er direkte relateret til radio/tv-virksomhed fra selskabet – herunder også selskabets forlagsvirksomhed. Denne dialog vil fortsætte i den kommende tid.

 

Jeg har anmodet TV 2/DANMARK A/S om bidrag til besvarelse af de stillede underspørgsmål. TV 2/DANMARK har den 3. juli 2007 fremsendt vedlagte redegørelse.

 

TV 2/DANMARK A/S oplyser i redegørelsen, at TV 2’s forlag ikke får nogen form for redaktionel særbehandling i forhold til andre forlag. Udvekslingen af ydelser mellem public service-virksomheden og anden virksomhed, herunder forlagsvirksomheden, sker ifølge TV 2/DANMARK A/S på markedsmæssige vilkår i overensstemmelse med den ovennævnte bekendtgørelse om den regnskabsmæssige adskillelse mellem public service-virksomhed og anden virksomhed, og TV 2’s forlags køb af reklametid sker i henhold til de af TV 2/DANMARK A/S offentliggjorte priser og betingelser, som gælder for alle på markedet. TV 2/DANMARK A/S afviser, at der udøves unfair konkurrence og krydssubsidiering. Endelig oplyser TV 2/DANMARK A/S, at der er budgetteret med, at TV 2’s forlag skal give overskud i år, og at TV 2 Radios underskud ikke er et juridisk, men et økonomisk problem, som der i øvrigt udfoldes store bestræbelser på at eliminere.

 

Redegørelsen giver mig ikke anledning til særlige bemærkninger, idet jeg dog –

udover mine generelle kommentarer ovenfor – gerne vil understrege, at spørgsmÃ¥l om eventuelle overtrædelser af konkurrencereglerne hører under konkurrencemyndighedernes kompetence, mens spørgsmÃ¥l om overholdelse af reklamereglerne er et anliggende for Radio- og tv-nævnet.Â