Kulturudvalget
KUU alm. del - Svar pa Spgrgsmal 100
Offentligt

-
l<v£:ﬁ?§STERIET

Kulturministeren

Kulturministeriet

Nybrogade 2

1203 Kgbenhavn K
Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg TIf. : 33923370

1240 Kobenhavn K Fax i 33 9133 88
E-mail : min@kum.dk

Web : o www.kum.dk

1. maj 2007
Hermed fremsendes svar pa spergsmal nr. 100 ( alm. del ), TV 2 Radios sendetilladelse,

stillet af Folketingets Kulturudvalg den 18. april 2007.

Brian Mikkelsen

J. NR. 2004-17748-3



Side 2

Spergsmal nr. 100
(alm. del), TV 2 Radios sendetilladelse
Skrivelse af 18. april 2007

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

Spergsmal:

"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel i Barsen den 4. april 2007: "TV2 Radio

pa kant med sendetilladelse" og herunder redegore for:

- Om det er acceptabelt, hvis det allerede nu, pa baggrund af opteelling af gennemsnit-
lig sendetid, kan konstateres at TV 2 Radio vil udsende 700 timers nyheds- og maga-
sinprogrammer arligt og ikke de kraevede 1.000 timer.

- Om det er rimeligt at TV 2 Radio i de 1.000 timer medteaeller videredistribution af TV
2 News tv-nyheder, hvor der bl.a. henvises til, hvad man ser pa skaermen.

- Om det er rimeligt at TV 2 Radios magasinprogrammer indeholder 25 pct. musik pr.
time nar Sky Radio kun fik tilladelse til at bringe 9 pct. musik.

- Om det er rimeligt at TV 2 magasinet "Go' tur hjem" teeller med i de 1.000 timer nér
Sky Radio fik afslag pa at kunne medtelle et lignhende magasinprogram.

- Om ministeren er enig i, at TV 2 Radio skal underlegges den samme lgbende kontrol
som Sky Radio af, om de lever op til sendetilladelsen."

Svar:

Jeg skal indledningsvis understrege, at det er Radio- og tv-na&vnet, der har til opgave at
fore tilsyn med, at TV 2 Radio efterlever sin programtilladelse, og jeg har fuld tillid til,
at Naevnet udever tilsynet efter reglerne og i overensstemmelse med den praksis, Naev-
net anlagde overfor den tidligere tilladelsesindehaver, Sky Radio.

Blandt andet pa baggrund af erfaringerne med Sky Radio blev der foretaget nogle
praeciseringer i udbudsbekendtgorelsen i forbindelse med det nye udbud af FM 5 efter
Sky Radios ophor. Preeciseringerne betyder, at det klart fremgéar, at de magasiner, der
med mindst en time om dagen skal indgé i de 1000 timers arlig nyhedsformidling, er
nyhedsmagasiner. Endvidere blev nyhedsmagasiner defineret, nemlig som programmer,
der giver en uddybende daekning af aktuelle emner, indeholder forskellige, selvsteendige
historier indenfor nyhedsmagasinets indholdsmeessige ramme, og benytter forskellige
kilder. Endelig fremgér det i den nye bekendtgerelse, at nyhedsformidlingen skal vare-
tages af en selvstaendig nyhedsredaktion, der foretager udvaelgelse, redigering mv. af
nyheder.

Disse regler giver efter min vurdering Radio- og tv-naevnet det nedvendige grundlag for
at behandle mulige sager om de forhold, der naevnes i artiklen i Bersen.

Som led 1 sit tilsyn med TV 2 Radio vil Radio- og tv-neevnet bl.a. skulle behandle sager
om eventuelle overtreedelser af radioens forpligtelse til public service-nyhedsdaekning.
Det er oplyst over for mig, at Neevnet den 12. april har anmodet TV 2 Radio om en
raekke oplysninger vedrorende de emner, spergeren bererer, og at Neevnet er 1 dialog
med TV 2 Radio herom.



