Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:           14. maj 2007 Kontor:        Kommunaladm. kt. J.nr.             2007-2414-110 Fil-navn:      KOU-spg60
|
"Hvilke begrænsninger ligger der for, hvad det nye evalueringsinstitut kan kræve af oplysninger, kan de f.eks. kræve at kommunerne skal lave brugertilfredshedsundersøgelser, tests, tidsopgørelser mv., selvom kommunerne ikke har disse oplysninger i forvejen?"
Indhentelse af data er en helt central kompetence for evalueringsinstituttet. Kun med en relativt vidtgående kompetence til at indhente relevante data vil instituttet være i stand til at varetage sin virksomhed.
På den baggrund er der som udgangspunkt ikke fastsat begrænsninger for, hvilke oplysninger evalueringsinstituttet kan kræve i forbindelse med udarbejdelsen af evalueringsrapporter m.v. Det følger således af § 13 i lov om et evalueringsinstitut for kommuner m.v., at instituttet i forbindelse med udarbejdelse af en evalueringsrapport m.v. kan forlange alle oplysninger, der skønnes af betydning for evalueringen, tilvejebragt og udleveret af de eller den evaluerede myndighed.
Instituttets beføjelse til at rekvirere materiale fra myndigheder i forbindelse med evalueringer m.v. indebærer således også mulighed for at bede de evaluerede myndigheder om at tilvejebringe nye opgørelser og data, jf. også min besvarelse af L 76 – spørgsmål 4 i Folketingssalingen 2004-05, 2. samling.
I forlængelse heraf skal det understreges, at evalueringsinstituttets dataindsamling m.v. naturligvis skal ske under hensyntagen til de evaluerede myndigheder. Af lovbemærkningerne fremgår det således også, at tilvejebringelse af nye oplysninger så vidt muligt kan ske i et samarbejde mellem de evaluerede myndigheder og evalueringsinstituttet.
Det skal i øvrigt bemærkes, at Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) på Undervisningsministeriets område har de samme beføjelser til at kræve oplysninger i forbindelse med sine evalueringer som KREVI, jf. § 9 i LBK 775 af 10. august 2005 om Danmarks Evalueringsinstitut.