"Det til lovforslag L 194 (Folketingssamlingen 2005/06) knyttede bilag bedes ajourført med de senest kendte tal, således at det for 2007 reelle resultat af aftalen om en udligningsreform fremgår på helt tilsvarende vis som de til Folketinget afgivne forældede tal."
I bilaget til L 194 var der vist en tabel, der illustrerer de samlede byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af kommunalreformen og finansieringsreformen beregnet for året 2005.
Beregningerne bygger på et konsistent datamateriale for året 2005 udarbejdet af Finansieringsudvalget til brug for udvalgets arbejde med udligningsreformen i perioden marts-december 2005. Det siger sig selv, at udvalget måtte tage udgangspunkt i et bestemt år med henblik på at opstille et konsistent regnestykke, og der blev derfor taget udgangspunkt i året 2005, som var det seneste år, for hvilket der på analysetidspunktet forelå detaljeret budgetmateriale mv.
De samlede økonomiske konsekvenser af reformerne blev opgjort som summen af følgende komponenter:
1. Overførslen af nye opgaver til kommunerne.
2. Overførslen af dele af de amtslige skatter til kommunerne.
3. Overførslen af visse kommunale skatter til staten (ejendomsværdiskat, skat af pensionsafgifter, skat af aktieindkomst og skat af begrænset skattepligtige).
4. Afskaffelsen af en række særordninger.
5. Virkningerne af ændringerne i udligningssystemet, dvs. forskellen mellem:
5.1. Udligning for 2005 beregnet på det hidtidige system, og
5.2. Udligning for 2005 beregnet på det nye system.
I disse beregninger indgik således virkningen af ændringerne af udligningssystemet. Disse ændringer blev beregnet som forskellen mellem en udligningsberegning foretaget på det hidtidige udligningssystem og en udligningsberegning på det nye system. Begge beregninger blev foretaget i 2005-niveau, således at de var sammenlignelige, jf. svaret på spørgsmål 2. Tilskuds- og udligningsberegningen for 2007 kan opfattes som en opdatering af punkt 5.2. ovenfor, hvor der er taget hensyn - i det nye tilskuds- og udligningssystem – til udviklingen i skattegrundlag, udgiftsbehovskriterier og bloktilskud. Denne beregning kan derimod ikke opfattes som en sammenhængende opdatering af det samlede regnestykke, således som det i spørgsmålet – med henvisning til det reelle resultat af reformen – efterspørges. Det ville forudsætte, at der kunne foretages en konsistent opdatering af samtlige punkter 1-5 fra 2005- til 2007-niveau.
Specielt med hensyn til opdateringen af virkningen af overførslen af nye opgaver til kommunerne, jf. punkt 1 ovenfor, skal det bemærkes, at kommunerne i deres budgetter for 2007 har indarbejdet udgifterne til de områder, de overtager fra amterne. Men udgifterne til disse meropgaver kan ikke på objektiv måde skilles ud fra de øvrige kommunale udgifter. Og de udgifter, som kommunerne budgetterer med, kan heller ikke uden videre tages som udtryk for udgiftsniveauet i de opgaver, de overtager, idet den enkelte kommune kan løse opgaven på et andet serviceniveau og dermed også et andet udgiftsniveau end amtet hidtil har gjort.
Det bemærkes, at den anvendte fremgangsmåde, hvor udligningsændringer belyses ved hjælp af det senest kendte, konsistente datamateriale, ikke adskiller sig fra fremgangsmåden ved tidligere ændringer i udligningssystemet.