|
|
|
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. marts 2007 fra Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere vedrørende løn- og arbejdsforhold, j. alm. del – bilag 63.â€
Svar:
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU) tilkendegiver i sit brev af 13. marts 2007 til Kommunaludvalget, at det ikke er LVU’s opfattelse, at regeringen lever op til de tilsagn, der er givet i forbindelse med kommunalreformen.
Jeg kan klart afvise, at regeringen ikke lever op til de tilsagn, der blev givet i forbindelse med kommunalreformen. De medarbejdere, der er blevet overført i forbindelse med kommunalreformen på VUC og SOCU er sikret uændret vilkår frem til udgangen af overenskomstperioden den 31. marts 2008. Jeg skal henvise til min besvarelse på samrådet, jf. alm. del – bilag 59.
LVU påstår at regeringen agter at reducere lønniveauet for nyansatte. LVU henviser i den forbindelse til det regulativ, som er udstedt med udgangspunkt i, hvad der er aftalt for lærere ved erhvervsskoler. Regulativet er midlertidigt og bortfalder, når der er opnået enighed om en overenskomst.
Jeg kan oplyse, at det klart under forhandlingerne har været tilkendegivet at staten ikke har nogen intention om at reducere lønniveauet for lærerne. Dette er også tilkendegivet i en pressemeddelelse den 13. marts 2007, hvor jeg udtaler:
â€Det er forkert, som nogen har hævdet, at staten tilbyder en lavere løn. Vi har fra statens side direkte slÃ¥et fast over for organisationerne, at der ikke bliver tale om en lønreduktion for lærerne.â€
LVU påstår, at virksomhedsoverdragelseslovens udgangspunkt er, at erhververen overtager gældende overenskomst, og at den er udformet med henblik på det private arbejdsmarked.
Dette er ikke korrekt.
Ifølge virksomhedsoverdragelseslovens § 1, stk. 2 finder loven anvendelse pÃ¥ offentlige og private virksomheder, der udøver en økonomisk aktivitet, uanset om de virker med gevinst for øje. Efter lov om visse proceduremæssige spørgsmÃ¥l i forbindelse med kommunalreformen finder virksomhedsoverdragelsesloven endvidere anvendelse i forhold til overførsel administrative myndighedsopgaver mv. som led i kommunalreformen, som ellers ville have været undtaget fra virksomhedsoverdragelsesloven.  Â
Virksomhedsoverdragelseslovens § 4a giver erhververen en ubetinget ret til vælge at tiltræde overenskomsten eller ej.
Om arbejdstid påstår LVU, at staten ved et dekret har fjernet de vilkår, som organisationerne gennem årene har tilforhandlet sig.
Det er ikke korrekt. De overførte lærere har uændrede arbejdstidsvilkår i den løbende overenskomstperiode. Finansministeriets regulativ finder alene anvendelse for nyansatte. Regulativet er som nævnt ovenfor midlertidigt.
Finansministeriet er ikke enig i LVU’s beskrivelse af forhandlingsforløbet. Det er fortsat Finansministeriets opfattelse, at der ikke blandt organisationerne har været reel vilje til at finde en forhandlingsløsning.