Dato:            19. oktober 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2414-96

Sagsbeh.:   NMJ

Fil-navn:       fudv01/spm2/spm5

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 4. oktober 2006

 

Spørgsmål 5:

"Finder ministeren, at det forhold, at en kommune langt inde i budgetlægningen for 2007, i modstrid med alle udmeldinger givet til Folketinget, viser sig at blive belastet med et yderligere bidrag til den samlede kommunale udligning svarende til 0,4 pct. af udskrivningsgrundlaget, uden at dette åbner for en yderligere adgang til at øge skatteudskrivningen, kvalificerer kommunen til at være omfattet af bestemmelsen i udligningsloven om "særligt vanskeligt stillede kommuner"?"

 

Svar:

Fordelingen af særtilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner sker efter en samlet vurdering af en kommunes behov for tilskud, hvor virkningen af finansieringsreformen et blandt flere forhold, som kan have betydning for kommunens situation.

 

I tilknytning til det generelle tilskuds- og udligningssystem har der gennem mange år eksisteret en pulje til fordeling blandt særligt vanskeligt stillede kommuner. Puljen har i alle årene skullet løse det problem, at et generelt fordelingssystem ikke kan håndtere alle kommunaløkonomiske behov.

 

Ved fordeling af tilskud fra puljen gælder det, at særlige tilskudsbehov for det første kan opstå i kommuner med vedvarende problemer. Disse problemer kan være en følge af store udgifter til overførsler, lavt skattegrundlag mv. og fører til et ugunstigt forhold mellem skat og service. For det andet kan der være tale om, at kommuner får midlertidige økonomiske problemer som følge af pludselige indtægtsbortfald, uforudsete udgifter mv. I begge tilfælde er der tale om forhold, som kun delvis eller slet ikke kompenseres via det generelle system.

 

Det vil afhænge af en konkret vurdering, hvilke kommuner der har de største behov for ekstra tilskud. Som grundlag for bedømmelsen af, hvilke kommuner, der har de vanskeligste vilkår, anvendes sædvanligvis et sæt af kriterier. Heri kan f.eks. indgå kommunens udgifter til overførsler, størrelsen af skattegrundlaget, det likviditetsmæssige beredskab og skat/service-forholdet. Da kommunerne i 2007 ikke har mulighed for at sætte skatten op, vil presset på skatteudskrivningen også kunne indgå som en blandt flere indikatorer for kommunens økonomiske situation.

 

Da der netop er tale om, at puljen skal opfange forhold, som faste kriterier i et generelt tilskudssystem vanskeligt kan opfange, har tildelingen af tilskud imidlertid gennem alle årene hvilet på et element af skøn, og lovgivningen har været indrettet således, at dette skøn har skullet udøves af ministeren.

 

Særligt for så vidt angår 2007 er der i tilskudsfordelingen taget hensyn til eventuelle særlige tilskudsbehov som følge af den usikkerhed, der kan knytte sig til forudsætningerne om kommunalreformen og finansieringsreformen, herunder forudsætninger om de betydelige opgaveomlægninger, der finder sted, og en række indbyrdes afhængige forudsætninger om skatteniveau mv.

 

Disse særlige tilskudsbehov i 2007 kombineret med det finansieringspres, som loftet over skatteudskrivningen i 2007 medfører, har ført til, at der som led i finansieringsaftalen er fastsat en midlertidig forhøjelse i 2007 af tilskudspuljen til særligt vanskeligt stillede kommune. Forhøjelsen udgør 150 mio.kr.