"Vil ministeren bede kommunerne i Region Syd være opmærksomme pÃ¥ Statsforvaltningens ekspeditionsproblemer, sÃ¥ kommunerne ikke gennemfører deres sociale afgørelser over for en borger, der er uenig i kommunens afgørelse, nÃ¥r pÃ¥gældende borger for tiden ikke kan være sikker pÃ¥ at komme i kontakt med Statsforvaltningen for rÃ¥dgivning forud for stillingtagen til, om borgeren ønsker at klage over en sags afgørelse.â€
Det fremgÃ¥r af § 78 i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de og punkt 257 i Socialministeriets tilhørende vejledning fra 3. oktober 2006, at Det Sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævnet har en rÃ¥dgivningsforpligtelse over for kommunerne som led i praksiskoordineringen. Vejledningen til borgerne skal ydes af kommunerne. Nævnene vejleder sÃ¥ledes ikke borgerne. Eventuelle midlertidige vanskeligheder for borgerne med at komme i kontakt med nævnssekretariatet i Statsforvaltningen vil dermed ikke have indflydelse pÃ¥ borgerens retssikkerhed i forhold til klagemuligheder. Det kan supplerende oplyses, at det kun er i ganske fÃ¥ tilfælde, at borgere har søgt vejledning i nævnssekretariaterne i de tidligere statsamter.Â
Det fremgår endvidere af retssikkerhedslovens § 72, stk. 1, at en klage til Det Sociale Nævn eller Beskæftigelsesankenævnet som altovervejende hovedregel ikke har opsættende virkning bortset fra undtagelserne i § 72, stk. 2-5 og 7. En eventuel henvendelse fra borgeren til Det Sociale Nævn eller Beskæftigelsesankenævnet om klagemuligheder eller andet vil derfor som hovedregel ikke fritage kommunen for sin forpligtelse til at gennemføre sin afgørelse, indtil der foreligger en endelig afgørelse fra nævnet.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 46.