Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 31. januar 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Kommunaladm. kt. |
Spørgsmål nr. 38:
Ministeren bedes redegøre for den 3 mÃ¥neders momseftergivelse, der ifølge Ritzau telegram â€to milliarder mere til kommunerneâ€, jf. alm. del-bilag 49, er eftergivet i kommunerne, herunder hjemmelsgrundlaget og de bevillingsmæssige aspekter.
Svar:
Den kommunale momsudligningsordning blev indført fra og med regnskabsåret 1985. Med denne ordning er kommunernes momsudgifter blevet refunderet løbende månedsvis på basis af kommunernes indberetning af momsudgifterne. Kommunerne har i fællesskab selv finansieret refusionsordningen efter en fast fordelingsnøgle. Kommunernes bidragsbetaling til momsudligningsordningen blev opkrævet ved tolvtedelsrater, hvor det enkelte års finansiering forløb forskudt fra 1. april til 1. marts det efterfølgende år.
Såvel stat som kommuner har siden da opført de sidste, endnu ikke afregnede refusions- og bidragsrater som tilgodehavender henholdsvis skyldige beløb i årsregnskabet. Likviditetsmæssigt har de pågældende betalinger imidlertid først påvirket situationen for det følgende år.
Med virkning fra 1. januar 2007 er det som en del af finansieringsreformen besluttet, at kommuner og regioner fremover ikke længere skal finansiere momsrefusionen ved direkte bidragsbetalinger, men derimod gennem en tilsvarende bloktilskudsreduktion, jf. lov nr. 497 af 7. juni 2006 om konkurrencemæssig ligestilling mellem kommuners og regioners egenproduktion og køb af ydelser hos eksterne leverandører i relation til merværdiafgift m.v. samt om momsfondet.
Da bloktilskuddene udbetales over årets tolv måneder med virkning allerede fra 1. januar, har det været nødvendigt at lave en særlig overgangsbestemmelse, således at kommunerne og regionerne i de første måneder af 2007 ikke likviditetsmæssigt belastes ekstraordinært vedrørende både bloktilskudsreduktion og bidragsbetalinger for gammelt år. Refusionsudbetalingen skal ske uændret i en ubrudt betalingsrække som normalt, således at der heller ikke her sker en likviditetsmæssig påvirkning.
På den baggrund er der fastlagt en overgangsordning i lov nr. 497 af 7. juni 2006 om konkurrencemæssig ligestilling mellem kommuner og regioners egenproduktion og køb af ydelser hos eksterne leverandører i relation til udgifter til merværdiafgift m.v. samt om momsfondet i § 6, stk. 2, der lyder:
†Lov om udligning af visse kommunale og amtskommunale udgifter til merværdiafgift og om det kommunale momsfond ophæves, jf. lovbekendtgørelse nr. 623 af 25. juli 2002. Der skal dog efter lovens §§ 1, 2 og 5 ske udligning for beløb, en myndighed, der aflægger regnskab for 2006 for en myndighed, der nedlægges den 1. januar 2007, bogfører i den regnskabsmæssige supplementsperiode for regnskab 2006 for den myndighed, der nedlægges.â€
Det følger af bemærkningerne til de økonomiske og administrative konsekvenser af loven (L 192, 2005/06), at staten skal afholde udgifter til momsrefusion udbetalt i 2007 vedrørende regnskabsÃ¥ret 2006. SÃ¥ledes hedder det i bemærkningerne til loven, at â€Der vil ved fastsættelsen af bloktilskuddene til kommuner og regioner bl.a. skulle tages højde for, at refusion udbetalt i 2007 vedrørende regnskabsÃ¥ret 2006, afholdes af staten, jf. § 4, samt at der ikke foretages reguleringer for tidligere Ã¥rs momspuljer for 2004, 2005 og 2006 efter 1. januar 2007.â€
Det fremgår således af loven og dens bemærkninger, at staten vil skulle afholde udgiften i 2007 til de resterende momsrefusionsbetalinger for 2006, og at bloktilskudsreduktionen for 2007 vil skulle afpasses i forhold hertil.
Bloktilskudsreduktionen for 2007 er i overensstemmelse hermed fastlagt til en fuld årsvirkning for momsrefusionen og med virkning i bloktilskudsudbetalingen allerede fra 1. januar. Bidragsbetalingen i de første måneder af 2007 er så at sige afløst af en tilsvarende reduktion i bloktilskuddet.
På baggrund af ovenstående er det meddelt de tidligere kommuner og amtskommuner, at bidrag til momsudligningsordningen vedrørende 2006, der under de tidligere gældende regler, skulle betales i januar 2007, februar 2007 og marts 2007 ikke skal restanceførers i regnskab 2006.
Bevillingsmæssige konsekvenser
Regnskab 2006
Omlægningen af momsrefusionsordningen har ikke betydning for kommunernes eller statens likviditet, idet betalingsrækkerne for bÃ¥de refusion og bidragsbetaling fortsætter uændret (fra 1. januar 2007 via bloktilskudsreduktion). Â
Som følge af den tidligere regnskabspraksis med restanceføring af betalinger i nyt år vedrørende gammelt år har omlægningen af momsrefusionsordningen påvirkning på kommunernes og statens regnskab 2006.
Således vil kommunernes regnskab i 2006 ikke som hidtil indeholde en kortfristet gældspost til staten i form af skyldige momsbidrag. Årsagen er, at bidragene til momsrefusionsordningen fra 1. januar 2007 er finansieret via reduktionen i kommunernes bloktilskud.
Tilsvarende vil staten i regnskab 2006 få en mindreindtægt på indtægtsbudgettet i forhold til budgetteret på finanslovskonto 16.95.01 Udligning af kommunernes udgifter til merværdiafgift. Denne forventede mindreindtægt er jf. budgetoversigt 3, december 2006, optaget som en mindrebevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2006 (L116), som blev fremsat i Folketinget den 24. januar 2007.
Budget 2007
De økonomiske rammer for kommunernes økonomi i 2007 er aftalt mellem Regeringen og KL i forbindelse med indgåelsen af aftalen om kommunernes økonomi for 2007. Hensigten med aftalen om kommunernes økonomi er at fastlægge niveauet for kommunernes udgifter i 2007. Som følge heraf og da overgangsordningen vedrørende momsrefusionsordningen har haft til formål at fastholde den hidtidige likviditetsvirkning af momsrefusionsordningen, er der således ikke tale om ændringer i forhold til forudsætningerne i økonomiaftalen for 2007. At de tre måneders bidrag til momsudligningsordningen er bortfaldet, har derfor ikke betydning for kommunernes udgifter i budget 2007.