|
|
J.nr. 07-203-155 |
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 34 (alm. del) stillet den 3. januar 2007.
Spørgsmål nr. 34:
â€Finder ministeren, at det er i overensstemmelse med procedurelovens § 6 med tilhørende bemærkninger og med de tilsagn, der blev givet over for Folketinget, offentligheden og personaleorganisationerne om medarbejdernes forhold i overgangen fra ansættelse under et offentligt omrÃ¥de til et andet, at man fra statens side over for medarbejderne pÃ¥ VUC-omrÃ¥det har udarbejdet en ny overenskomst midt i en gældende overenskomstperiode, der pÃ¥ én gang reducerer lønniveauet, mindsker indflydelsen pÃ¥ tilrettelæggelse af arbejdstiden og forringer fordelingen mellem undervisning og forberedelse mv.â€
Svar:
I besvarelsen lægges til grund, at spørgsmålet vedrører de lærere ved voksenuddannelsescentrene, der er organiseret i Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere under Lærernes Centralorganisation.
Procedurelovens § 6 sikrer at overenskomstansatte og individuelt ansatte, der overføres til anden arbejdsgiver i forbindelse med kommunalreformen, er sikret de rettigheder og pligter, der følger af de lov om lønmodtagernes retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven) i de situationer, hvor overgangen ikke er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.
Virksomhedsoverdragelsesloven sikrer, at de overførte medarbejderes ansættelsesvilkår videreføres uændret hos den nye ansættelsesmyndighed i den løbende overenskomstperiode. De overførte ansatte ved VUC oplever derfor ikke i forbindelse med overgangen til statsligt selveje en ændring i deres løn- og ansættelsesvilkår.
Efter virksomhedsoverdrageleslovens § 4a kan erhververen vælge, hvorvidt denne vil indtræde i de overenskomster, som de ansatte hidtil har været omfattet. Staten har valgt ikke at indtræde i nogen (amts)kommunal overenskomst, der har været gældende for det personale, der er overført til staten som led i kommunalreforÂmen. Dette blev forudsat allerede ved OK05.
Â
Der er ikke hverken i lovgivningen eller fra regeringens side givet nogen garantier eller tilsagn om bestemte løn- og ansættelsesvilkår i forhold til nye medarbejdere, der ansættes på de overførte områder, herunder VUC, pr. 1.1.2007 eller derefter.
For de områder, der er overført til staten i forbindelse med kommunalreformen, gælder, at nyansættelser efter overgangstidspunktet sker efter de statslige overenskomster, uanset om disse måtte være bedre eller ringere, end de tidligere (amts)kommunale overenskomster.
Staten har ikke i forvejen overenskomster, der dækker de pågældende lærere ved VUC. Der blev derfor i efteråret 2006 optaget forhandling med Lærernes Centralorganisation om en ny overenskomst. Staten har som grundlag for forhandlingerne dels taget udgangspunkt i de vilkår, der er gældende for tilsvarende eller sammenlignelige lærergrupper i staten, dels taget udgangspunkt i Undervisningsministeriet ønsker om fleksible arbejdstidsregler.
Da det ikke har været muligt at opnÃ¥ enighed med Lærernes Centralorganisation om en overenskomst for nyansatte lærere ved VUC, har Personalestyrelsen været forpligtet til at fastlægge vilkÃ¥r for nyansatte ved regulativ. Dette skyldes, at centrene i henhold til institutionslovgivningen skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte løn- og ansættelsesvilkÃ¥r.Â
Regulativet giver de nyansatte generelle ansættelsesvilkÃ¥r svarende til, hvad der gælder for de øvrige overenskomstansatte i staten. Endvidere er der i regulativet fastsat løn- og arbejdstidsvilkÃ¥r, der svarer til de vilkÃ¥r, der gælder for lærere ved erhvervsskolerne. Erhvervsskolernes løn- og arbejdstidsvilkÃ¥r er valgt, dels fordi der er tale om vilkÃ¥r, der følges af et stort sammenligneligt omrÃ¥de, dels fordi de er aftalt med COII, som ogsÃ¥ er part pÃ¥ SOSU-omrÃ¥det. Â
Regulativets løn- og arbejdstidsvilkår forudsættes udfyldt lokalt på det enkelte VUC. De i regulativet fastsatte grundlønninger for nyansatte er lavere end de grundlønninger, der var indeholdt i de (amts)kommunale aftaler. Disse lønninger kan imidlertid suppleres med lokalt fastsatte tillæg. Den fastsatte årlige arbejdstid er uændret på 1924 timer, men tid til forberedelse og rettearbejde samt retningslinier for planlægning, skal fastlægges i dialog med lærerne på det enkelte VUC under hensyn til de lokale forhold.
Det ikke korrekt, at regulativet reducerer lønniveauet, mindsker indflydelsen pÃ¥ tilrettelæggelse af arbejdstiden og forringer fordelingen mellem undervisning og forberedelse mv. Det afhænger af hvordan reglerne implementeres pÃ¥ det enkelte center samt de lokale forhold og prioriteringer.Â
Det er min opfattelse, at Personalestyrelsen har handlet helt i overensstemmelse med procedurelovens § 6 og de tilsagn, der er givet overfor Folketinget, offentligheden og personaleorganisationerne om medarbejdernes forhold i forbindelse med overgang fra et offentligt område til et andet.