Dato:            12. januar 2007

Kontor:         Kommunaljuridisk kt.

J.nr.:             2007-20141-24

Sagsbeh.:   HBR

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 22. december 2006

 

Spørgsmål 30:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen og svare på spørgsmålet fra Christian Saggau, jf. alm. del – bilag 35."

 

Svar:

Henvendelsen vedrører en konkret sag om lovligheden af økonomiudvalget i Helsingør Kommunes beslutning vedrørende etableringen af et nyt kulturhus i overensstemmelse med en lokalplan, som ifølge henvendelsen vil blive ophævet ved vedtagelsen af en ny lokalplan, som forventes endeligt vedtaget i juni 2007.

 

Jeg kan i den anledning oplyse, at tilsynet med Helsingør Kommune varetages af Statsforvaltningen Hovedstaden, jf. § 47, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 1060 af 24. oktober 2006).

 

Statsforvaltningen kan alene tage stilling til, om kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, jf. § 48, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Statsforvaltningerne kan således ikke tage stilling til hensigtsmæssigheden af kommunernes dispositioner eller udtale kritik heraf. Statsforvaltningens tilsyn viger, i det omfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag, jf. § 48, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.

 

Det følger af planlovens § 17, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 883 af 18. august 2004, som senest ændret ved § 9 i lov nr. 1587 af 20. december 2006), at ejendomme, der er omfattet af et lokalplanforslag, ikke må bebygges eller i øvrigt udnyttes på en måde, der skaber risiko for en foregribelse af den endelige plans indhold, når lokalplanforslaget er offentliggjort. Ved offentliggørelsen af lokalplanforslaget skal der fastsættes en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser m.v., jf. planlovens § 24, stk. 3, i lov om planlægning. Efter udløbet af denne frist kan kommunalbestyrelsen under visse betingelser tillade, at en ejendom, der er omfattet af lokalplanforslaget, bebygges eller udnyttes efter forslaget, jf. nærmere planlovens § 17, stk. 2 og 3.

 

Kommunernes afgørelser om forhold, der er omfattet af planloven, kan for så vidt angår retlige spørgsmål, påklages til Naturklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, herunder spørgsmål om overholdelsen af planlovens § 17.

 

Det fremgår ikke af henvendelsen, om det nye lokalplanforslag er offentliggjort.

 

Det bemærkes, at det forhold, at en kommune forventer at offentliggøre et lokalplanforslag, som ændrer en endeligt vedtaget lokalplan, ikke hinder kommunen i at træffe dispositioner i overensstemmelse med den endeligt vedtagne lokalplan.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har derfor ikke fundet anledning til at sende henvendelsen til Statsforvaltningen Hovedstaden eller Naturklagenævnet.