"Ministeren lovede i sit svar på S 972, folketingsåret 2004-05, 2. samling, at der for den enkelte kommune højest kunne blive tale om et årligt tab på 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget som følge af de samlede opgave- og finansieringsomlægninger i forbindelse med kommunalreform og udligningsreform fra 2007. Ministeren bedes oplyse, om regeringen har levet op til det løfte og dokumentere dette med en gennemgang kommune for kommune opgjort i henholdsvis kroner og procent."
Overgangsordningen i forbindelse med udligningsreformen indebærer, at de kommuner, der har tab på reformen på over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, har mulighed for at sætte skatten op svarende til tabet fratrukket 0,2 procent af beskatningsgrundlaget – dog højst svarende til 0,8 procent af beskatningsgrundlaget. Tab på op til 0,2 procent af beskatningsgrundlaget skal kommunen klare gennem en tilpasning af udgiftsniveauet.
Tilsvarende skal kommuner med gevinst på reformen på over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget sætte skatten ned – dog højst svarende til 0,8 pct. af beskatningsgrundlaget. Skatteforhøjelsen eller nedsættelsen fordeles forholdsmæssigt på indkomstskat og grundskyld i forhold til kommunens beregnede skatteudskrivning på disse to skattearter.
De kommuner, der har tab på over 1 pct. af beskatningsgrundlaget, modtager i 2007 et tilskud svarende til denne del af tabet. De kommuner, der har gevinster på over 1 pct. af beskatningsgrundlaget, skal i 2007 bidrage til overgangsordningen med den del af gevinsten, der overstiger 1 pct. af beskatningsgrundlaget. Bidragene fra denne del af overgangsordningen overstiger i 2007 tilskuddene med 102,7 mio. kr. Dette beløb tilbageføres til det kommunale bloktilskud, jf. § 38, stk. 7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
De samlede byrdefordelingsmæssige tab opgøres i henhold til loven som de på lovgivningstidspunktet beregnede konsekvenser. Beregningen er foretaget i 2005-niveau.
I vedlagte tabel er vist de beregnede konsekvenser af reformen før overgangsordning, konsekvenserne af overgangsordningen og endelig konsekvenserne af reformen efter overgangsordningen.
I tabellens søjle 1 er vist den enkelte kommunes tab eller gevinst som følge af kommunalreformen og udligningsreformen. Denne søjle svarer til de beregnede konsekvenser, der fremgik af bilag 1 til lovforslaget om udligningsreformen (L 194, fremsat den 29. marts 2006).
I tabellens søjle 2 er vist det beregnede overgangstilskud eller overgangsbidrag for de kommuner, som har tab henholdsvis gevinster på over 1 pct. af beskatningsgrundlaget. Bidragene overstiger i 2007 tilskuddene med 102,7 mio. kr. Dette beløb tilbageføres til det kommunale bloktilskud, jf. § 38, stk. 7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
I tabellens søjle 3 er vist virkningen af tilbageførslen af de ovenfor nævnte 102,7 mio. kr. til kommunerne via det kommunale bloktilskud.
I tabellens søjle 4 er vist de mulige ændringer i skatteprovenuet, der følger af overgangsordningen. Konsekvenserne er beregnet ud fra den forudsætning, at alle kommuner havde valgt at udnytte det skatteloft for 2007, som er fastsat i lov om begrænsning af den kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 (L 500 af 7. juni 2006). Det skal i den forbindelse bemærkes, at ved beregningen af de tab eller gevinster, der ligger til grund for fastsættelsen af skatteprocenterne, er der korrigeret for tilbageførslen af de ovennævnte 102,7 mio. kr. til kommunerne via bloktilskuddet.
I tabellens søjle 5 er vist de samlede tab eller gevinster efter overgangsordningen, dvs. summen af søjle 1-4.
I søjlerne 6-10 er søjlerne 1-5 vist som pct. af beskatningsgrundlaget.
Som det fremgÃ¥r af søjle 10, er der ingen kommuner, der efter overgangsordningen har et tab pÃ¥ over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2007.Â
I de følgende år nedtrappes overgangstilskuddet og overgangsbidraget svarende til årlige nedsættelser på 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget.