Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:           Kontor:        Kommunaløkonomisk kt. J.nr.:            2006-2414-98
|
"Der ønskes for hver af de i besvarelsen af alm. del – spørgsmål 123 (2005-06) angivne kommuner oplysning om de udmeldte mulige forhøjelser af personskat og grundskyld tillige med angivelse af, hvad provenuet heraf skønnes at være for hver skatteart. Supplerende bedes oplyst, hvad disse kommuner har fået i særtilskud fra puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner."
De ønskede oplysninger er angivet i vedlagte tabel, idet det dog bemærkes, at fordelingen af midler til særligt vanskeligt stillede kommuner ikke har sammenhæng til kommunernes skattesammensætning, jf. min besvarelse af udvalgets spørgsmål 122 af 8. september 2006.
I tabellen er angivet det tilladte skatteniveau både hvis kommunerne udskriver dækningsafgift i 2007 (svarende til det niveau, der er angivet i lov nr. 500 af 7. juni 2006) og det maksimalt tilladte niveau, hvis kommunerne ikke udskriver dækningsafgift i 2007 (svarende til det godkendte niveau.)
Kommunerne er, uanset en godkendelse, ikke forpligtet til at undlade at opkræve dækningsafgift og udnytte muligheden for en forhøjelse af skatterne.
Det bemærkes sluttelig at kommunernes valg af udskrivningsgrundlag kan få betydning for de maksimalt tilladte grænser.
Tabel 1 Maksimalt tilladte skatteprocenter mv., 2007
Kommunenavn |
Tilladt udskrivningsprocent |
Tilladt grundskyldpromille |
Maksimal tilladt provenuomflytning til indkomstskat, mo. kr. |
Maksimal tilladt provenuomflytning til grundskyld, mio. kr. |
Særtilskud, mio. kr. |
Odsherred v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg. |
26,55 26,67 |
34,00 34,00 |
4,782 |
0 |
10 |
Faxe v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg. |
26,10 26,12 |
26,13 26,23 |
0,837 |
0,282 |
3 |
Slagelse v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg. |
24,61 24,66 |
25,80 25,90 |
4,576 |
0,613 |
0 |
Sorø v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg. |
26,73 26,77 |
25,74 25,88 |
1,417 |
0,280 |
4 |
Lolland v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg. |
26,64 26,71 |
32,79 33,09 |
3,826 |
0,627 |
75* |
Svendborg v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg.^ |
25,93 26,09 |
21,28 21,32 |
10,829 |
0,230 |
9,5 |
Nordfyn v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg.^ |
25,48 25,51 |
24,18 24,18 |
1,001 |
0 |
0 |
Haderslev v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg. |
25,24 25,34 |
21,31 21,42 |
6,678 |
0,627 |
0 |
Esbjerg v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg.^ |
25,00 25,37 |
24,99 25,29 |
52,408 |
2,237 |
0 |
Varde v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg.^ |
23,78 23,80 |
22,87 22,87 |
1,199 |
0 |
0 |
Vejen v. opkrævn. af dækningsafg. u. opkrævn. af dækningsafg.^ |
24,83 24,88 |
17,39 17,44 |
2,380 |
0,181 |
0 |
*) Der er indgået udviklingsaftale med Lolland Kommune