Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:           25. oktober 2006 Kontor:        Kommunaløkonomisk kt. J.nr.:            2006-2414-97 Fil-navn:      spm 10 KOU
|
"Ministeren bedes kommentere det materiale, der blev afleveret til udvalget i forbindelse med foretrædet den 21. september 2006 om kommunernes økonomi, jf. alm. del bilag 2, herunder de konkrete angivelser af talafvigelser, der følger af materialet."
Materialet fra borgmestrene i Holstebro, Viborg, Randers, Norddjurs, Syddjurs, Ã…rhus, Silkeborg, Odder og Horsens Kommuner omfatter:
Af materialet kan man få det indtryk, at de mellem regeringen og KL aftalte rammer for væksten i den kommunale forbrug gælder for hver enkelt kommune, som derfor virker særligt begrænsende for kommuner i vækst.
Hertil skal jeg bemærke, at aftaler mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi gælder for kommunerne under ét. Det betyder, at nogle kommuner kan have stigning i udgifterne, der er højere end gennemsnittet, så længe andre kommuner har en stigning i udgifterne, der ligger under gennemsnittet. Det kan der være behov for f.eks. i forbindelse med lokale ændringer i befolkningssammensætningen. Det er således en grundpræmis i aftalesystemet og de aftaler, der indgås mellem regeringen og KL, at kommunerne samlet kan tilpasse udviklingen i udgifterne, så der tages højde for lokale behov.
For 2006 er der ved lov vedtaget en modregningsmekanisme, som indebærer, at der foretages en modregning i bloktilskuddet for 2007, hvis kommunernes regnskaber samlet overstiger serviceudgifterne i budgetterne. En eventuel modregning vil blive fordelt på baggrund af enkeltkommuners budgetoverskridelser i 2006. Der vil således blive taget udgangspunkt i den enkelte kommunens budgetterede serviceudgifter, der må formodes at tage højde for ændringer i befolkningen og i befolkningssammensætningen. Indenfor den samlede ramme er der således mulighed for fleksibilitet og lokal vækst i serviceudgifterne.
Vedrørende budgetmaterialet fra Ã…rhus Kommune har jeg noteret mig, at det af materialet fremgÃ¥r, at en væsentlig del af ubalancen i budgetforslaget har været kendt tidligere før kommunens budgettering af konsekvenserne af struktur- og udligningsreformen. PÃ¥ side 3 hedder det sÃ¥ledes: â€For det andet indeholder budgetforslaget store ubalancer, hvoraf en væsentlig del var kendt i forbindelse med sÃ¥vel budgetlægningen for 2005-2008 som ved budgetlægningen for 2006-2009.â€
Vedrørende budgetmaterialet i øvrigt skal jeg bemærke, at specielt materialet fra Odder Kommune fremstÃ¥r som et detaljeret og grundigt budgetmateriale, men jeg kan ikke kommentere de enkelte kommuners beregninger af konsekvenserne af kommunal- og finansieringsreformen, som de fremgÃ¥r af â€Oversigt over økonomiske Ã¥rsager og konsekvenserâ€.
Generelt skal jeg dog bemærke, at Indenrigs- og sundhedsministeriets beregning af konsekvenserne af opgaveændringerne som følge af kommunalreformen har taget udgangspunkt i de mellem regeringen og de kommunale parter aftalte samlede konsekvenser for kommunerne under ét. Fordelingen af kommunernes nye udgifter er herefter sket ud fra en række fordelingsnøgler for hver opgave for sig. Den enkelte kommune vælger ved budgetteringen selv sit serviceniveau. Dette serviceniveau er ikke nødvendigvis det samme som ved opgavens overtagelse fra amtet.
Â