Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 310907 Dato: 22. december 2006
|
Folketingets Kirkeudvalg
«Email» |
|
Med brev af 16. november 2006 (Alm. del – spørgsmål 7) har udvalget bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser L 57 (Forslag til lov om ændring af lov om social pension (Gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 Ã¥r m.v.)) og L 58 (Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v.)) vil fÃ¥ for sÃ¥vel de tjenestemandsansatte som de overenskomstansatte præster.â€
Svar:
Ændringen af lov om tjenestemandspension (L 58 § 5, nr. 1, og § 19, stk. 4) betyder, at tjenestemænd, der ansættes efter 1. januar 2007, først kan gå på pension, når de fylder 62 år.
Lovforslagene er et led i udmøntningen af den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der vedrører senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.
Som det fremgÃ¥r af forslag til Finanslov 2007 § 36.11.04.10 var den gennemsnitlige pensioneringsalder ved alderspensionering i januar 2006 66 Ã¥r for mandlige præster og 65,2 Ã¥r for kvindelige præster. Præsters gennemsnitlige pensioneringsalder ligger i dag væsentlig højere end den gennemsnitlige pensioneringsalder for de fleste andre grupper af tjenestemænd, hvorfor konsekvenserne for præsterne ogsÃ¥ er tilsvarende mindre.Â
Dette lovforslag har ikke direkte pensionsmæssige virkninger for overenskomstansatte præster.
Bertel Haarder
/Pernille Esdahl
chefkonsulent