Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 310907

Dato: 22. december 2006

 

Folketingets Kirkeudvalg

 

«Email»

 

Med brev af 16. november 2006 (Alm. del – spørgsmål 7) har udvalget bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser L 57 (Forslag til lov om ændring af lov om social pension (Gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år m.v.)) og L 58 (Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v.)) vil få for såvel de tjenestemandsansatte som de overenskomstansatte præster.”

Svar:

Ændringen af lov om tjenestemandspension (L 58 § 5, nr. 1, og § 19, stk. 4) betyder, at tjenestemænd, der ansættes efter 1. januar 2007, først kan gå på pension, når de fylder 62 år.

Lovforslagene er et led i udmøntningen af den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der vedrører senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.

Som det fremgår af forslag til Finanslov 2007 § 36.11.04.10 var den gennemsnitlige pensioneringsalder ved alderspensionering i januar 2006 66 år for mandlige præster og 65,2 år for kvindelige præster. Præsters gennemsnitlige pensioneringsalder ligger i dag væsentlig højere end den gennemsnitlige pensioneringsalder for de fleste andre grupper af tjenestemænd, hvorfor konsekvenserne for præsterne også er tilsvarende mindre. 

Dette lovforslag har ikke direkte pensionsmæssige virkninger for overenskomstansatte præster.

 

 

 

Bertel Haarder

 

 

/Pernille Esdahl

chefkonsulent