Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 329308 Dato: 25. maj 2007
|
Folketingets Kirkeudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Kirkeudvalget har ved brev af  8. maj 2007 (KIU alm. del – spørgsmål 53) bedt om min besvarelse af spørgsmålet:
â€SÃ¥fremt en borger ikke har mulighed for at udnytte den elektroniske adgang til civilregistreringen, hos hvilken myndighed skal denne borger da fysisk registrere sig?â€
Svar:
Med â€registrer sig†har jeg forstÃ¥et, hvor en fødselsanmeldelse skal finde sted, henholdsvis hvortil en navngivning eller ved en senere lejlighed en navneændring skal anmeldes.
Såfremt borgeren har bopæl i landet, skal borgeren henvende sig på kirkekontoret i det sogn borgeren har bopæl i. Alternativt kan borgeren skrive direkte til kirkekontoret eller til den postboks der blev åbnet i sommeren 2006.
Hvis borgeren har bopæl i Sønderjylland, skal borgeren henvende sig til kommunen.
Endelig skal borgere, der er fødselsregistreret i Sønderjylland altid henvende sig i den kommune, hvor registreringen fandt sted.
Hvis borgeren ikke har bopæl i landet, skal vedkommende første â€indrejseâ€, hvilket gøres pÃ¥ folkeregistret i den kommune, hvor vedkommende agter at tage ophold. Herefter er reglerne de samme som ovenfor. Endelig er der særlige regler for fødselsregistrering for sÃ¥ vidt angÃ¥r børn, hvor forældrene har bopæl i udlandet.
Bertel Haarder
                                                                 /Torben Stærgaard