Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 329308

Dato: 25. maj 2007

 

Folketingets Kirkeudvalg

Christiansborg

1240 København K

[email protected]


 


Kirkeudvalget har ved brev af  8. maj 2007 (KIU alm. del – spørgsmål 53) bedt om min besvarelse af spørgsmålet:

”Såfremt en borger ikke har mulighed for at udnytte den elektroniske adgang til civilregistreringen, hos hvilken myndighed skal denne borger da fysisk registrere sig?”

 

Svar:

Med ”registrer sig” har jeg forstået, hvor en fødselsanmeldelse skal finde sted, henholdsvis hvortil en navngivning eller ved en senere lejlighed en navneændring skal anmeldes.

Såfremt borgeren har bopæl i landet, skal borgeren henvende sig på kirkekontoret i det sogn borgeren har bopæl i. Alternativt kan borgeren skrive direkte til kirkekontoret eller til den postboks der blev åbnet i sommeren 2006.

Hvis borgeren har bopæl i Sønderjylland, skal borgeren henvende sig til kommunen.

Endelig skal borgere, der er fødselsregistreret i Sønderjylland altid henvende sig i den kommune, hvor registreringen fandt sted.

Hvis borgeren ikke har bopæl i landet, skal vedkommende første ”indrejse”, hvilket gøres på folkeregistret i den kommune, hvor vedkommende agter at tage ophold. Herefter er reglerne de samme som ovenfor. Endelig er der særlige regler for fødselsregistrering for så vidt angår børn, hvor forældrene har bopæl i udlandet.

 

 

Bertel Haarder

 


 

                                                                  /Torben Stærgaard