Folketingets Kirkeudvalg |
|
Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 308847 Dato: 17. november 2006
|
Med brev af 15. november 2006 (Alm. del – spørgsmål 4) har udvalget bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:
â€Vil ministeren redegøre for finanslovens bestemmelse om, at kirkekontorerne skal opkræve gebyrer og anslÃ¥ hvilket merarbejde, der er forbundet hermed?
Svar:
Det fremgår af finanslovaftalen, at der skal iværksættes et arbejde med henblik på at konkretisere gebyrmodellen og administrationen heraf. Jeg kan derfor ikke redegøre nærmere herfor på nuværende tidspunkt og heller ikke anslå, hvilket merarbejde der vil være forbundet med opkrævning af et gebyr. Men der er grund til at bemærke, at folkekirken har håndteret de mange navneændringer, der er kommet efter gennemførelsen af den nye navnelov, meget kompetent og professionelt. Jeg vil derfor lægge stor vægt på, at der kan findes en model for gebyropkrævning, som ikke giver administrativt bøvl, hverken for kirkekontorerne eller for borgerne, og som ikke lægger hindringer i vejen for den digitale selvbetjeningsløsning, der vil være klar i starten af 2007.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
                                                                                      /Torben Stærgaard