Folketingets Kirkeudvalg

 

Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 308847

Dato:  17. november 2006

 

 

 

Med brev af 15. november 2006 (Alm. del – spørgsmål 4) har udvalget bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:

”Vil ministeren redegøre for finanslovens bestemmelse om, at kirkekontorerne skal opkræve gebyrer og anslå hvilket merarbejde, der er forbundet hermed?

 

Svar:

Det fremgår af finanslovaftalen, at der skal iværksættes et arbejde med henblik på at konkretisere gebyrmodellen og administrationen heraf. Jeg kan derfor ikke redegøre nærmere herfor på nuværende tidspunkt og heller ikke anslå, hvilket merarbejde der vil være forbundet med opkrævning af et gebyr. Men der er grund til at bemærke, at folkekirken har håndteret de mange navneændringer, der er kommet efter gennemførelsen af den nye navnelov, meget kompetent og professionelt. Jeg vil derfor lægge stor vægt på, at der kan findes en model for gebyropkrævning, som ikke giver administrativt bøvl, hverken for kirkekontorerne eller for borgerne, og som ikke lægger hindringer i vejen for den digitale selvbetjeningsløsning, der vil være klar i starten af 2007.

 

Med venlig hilsen

 

Bertel Haarder

 

 

 

                                                                                       /Torben Stærgaard