Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 319752

Dato: 30. marts 2007

 

 

 

«Email»

 

Kirkeudvalget har ved brev af 6. februar 2007 (KIU alm. del - spm. 22-24) bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

Spm. 23:

”Ministeren bedes angive et skønnet tal for arbejdsbyrdereduktionen, hvis den nuværende civilregistrering blev omlagt, så Folkekirken alene skal forestå sin egen kirkebogsføring.”

 

Svar: Folkekirkens behov for registrering er i de fleste henseender sammenfaldende med den registrering, der benævnes civilregistreringen.

Såfremt den civile registrering bortfaldt, ville folkekirken fortsat skulle registrere fødsel og navngivning af de mere end 75 % (ca. 56.000) af børnene, som bliver døbt.

Man ville uændret skulle registrere de par, der bliver viet (15-16.000).

Endelig ville man fortsat skulle registre de ca. 90 % (ca. 50.000) af de døde, der bliver kirkeligt begravet.

Forvaltningen af navneændringer er derimod et område, hvor folkekirkens arbejdsbyrde ville falde noget. Her vil det alene være nødvendigt at opretholde viden om hvilket navn et medlem har, ikke hvorfor vedkommende har fået det.

Som en følge af finanslovsaftalen for 2007 har Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender fremsat forslag om indførelse af gebyr på visse navneændringer. I den forbindelse blev det undersøgt hvor mange navneændringer, der udføres i Sønderjylland ligesom der blev opstillet et skøn for det gennemsnitlige tidsforbrug til at udføre en navneændring.

Det blev opgjort, at folkekirken havde udført 95,6% af de 88.363 navneændringerne der blev udført i tidsrummet fra 1. april til den 18. november 2006, de sønderjyske kommuner 2,9%, statsamterne 1,4% og de anerkendte trossamfund 0,05%.

Det blev anslået, at tidsforbruget ved en navneændring lå på mellem 30 og 45 minutter, afhængig af om ansøgningen blev indgivet ved personligt fremmøde, pr. brev eller som en elektronisk anmeldelse, som det kan ske fra den 1. marts 2007.

Disse oplysninger er det nærmeste vi kommer på at kunne opgøre arbejdsbyrden - og da kun for navneændringerne.

I forbindelse med udviklingen af den digitale selvbetjeningsløsning, blev det aftalt, at tiden nu var inde til mere præcist at få tilvejebragt oplysninger om hvor meget registreringsarbejdet fylder i de enkelte sogne.

Foranlediget af spørgsmålet og forarbejdet vedrørende en ændring af navneloven, er der nu iværksat en mere systematisk vurdering af tidsforbruget til registreringsopgaverne.

Der vil i første omgang blive fokuseret på at opgøre arbejdstidsforbruget på de enkelte registreringstyper. Analysen vil gøre det muligt at foretage en beregning af arbejdstidsforbruget til civilregistreringerne henholdsvis de registreringer det vil være nødvendige for folkekirken at opretholde.

Det skal i den forbindelse nævnes, at en skelnen mellem det civile og det rent kirkelige for nogle arbejdsopgavers vedkommende vil bero på et skøn, idet de nuværende arbejdsgange både har at gøre med det civile og det kirkelige. Således navngivning ved dåb, registrering af civilstand og registreringerne i forbindelse med dødsfald og begravelse.

Det forhold, at CPR-oplysningerne endnu ikke er verificeret for alle landets borgere, betyder at en række registreringer fortsat skal verificeres i de håndførte protokoller, der anvendtes i folkekirken indtil 2002-2003 og som stadig anvendes i Sønderjylland og i de anerkendte trossamfund.

Den 1. maj 2007 overgår de sønderjyske kommuner til elektronisk registrering. Kirkeministeriets IT-Kontor er ved at færdiggøre en løsning, baseret på det edb-program som folkekirkens personregisterførere anvender, og som IT-Kontoret har indgået aftale med kommunerne om at levere. Det vil betyde, at tilførslerne til de håndførte protokoller vil ophøre. Men der vil stadig i en årrække skulle verificeres i såvel folkekirkens som de sønderjyske kommuners protokoller.

Den fortsatte verificeringsopgave, der således kun gælder nogle borgere, vil komme til at bero på et skøn.

Den mere systematiske opgørelse af arbejdstidsforbruget vil blive afsluttet inden udgangen af april 2007, og jeg vil derfor umiddelbart efter vende tilbage med uddybende svar på spørgsmålet.

 



 

Bertel Haarder                                     /

                                                                                      

Torben Stærgaard