Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 309100

Dato: 23. november 2006

 

Folketingets Kirkeudvalg

 

 

 

Kirkeudvalget har ved brev af 16. november 2006 bedt om min besvarelse af spørgsmål 11 almindelig del.

”Ministeren bedes i skemaform oplyse størrelsen (både i kroner og i procentandel af folkekirkens samlede drift), på statens bidrag til folkekirken, således det kan ses, om procentandelen har været faldende eller stigende de sidste 10 år (inkl. Finanslovsforslag for 2006), samt oplyse om årsager til forskelle, hvis der i det enkelte år er særlige ændringer, der har påvirket tilskuddets størrelse og sammensætning.”

 

Svar:

Statens tilskud til folkekirken er aktuelt fastlagt i lov om folkekirkens økonomi § 20 og de årlige finanslove. Nedenfor er gengivet opgørelsen over folkekirkens indtægter 1996-2005 fra forslag til finanslov for 2007, hvoraf statens tilskud til folkekirken fremgår i forhold til folkekirkens øvrige indtægter. Folkekirkens øvrige indtægter er landskirkeskat, lokal kirkeskat og andre indtægter, der bl.a. dækker over indtægter vedrørende kirkegårdsdriften samt rente- og forpagtningsindtægter.

En tilsvarende opgørelse kan ikke gives for 2006, da ministeriet ikke er i besiddelse af budgettal for andre indtægter i de lokale kasser.

 


 


Siden 2001 har skattestoppet betydet, at landskirkeskatten er blevet reguleret med pris- og lønudviklingen. Den lokale kirkeskat er ikke omfattet af skattestoppet.

I de senere år har to forhold påvirket statens tilskud til folkekirken.

For det første blev statens tilskud i forbindelse med finansloven for 2005 og 2006 midlertidigt forhøjet, da der blev afsat 63 mio. kr. (2005-priser) til istandsættelse af taget på Roskilde Domkirke i årene 2005 til 2007.

For det andet er folkekirken blevet både positivt og negativt kompenseret for anden lovgivnings provenuvirkning for kirkeskatten under § 22.21.08 på finansloven. Indførelsen af beskæftigelsesfradraget i 2004 medførte en reduktion af udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten, som folkekirken er blevet kompenseret for på finansloven. Suspensionen af indbetalingen til den Særlige Pensionsordning for årene 2004 til 2007 har omvendt medført en udvidelse af udskrivningsgrundlaget, som er blevet modregnet i kompensationen for beskæftigelsesfradraget.

 

 

Bertel Haarder

 

                                                                 /Klaus Kerrn-Jespersen