FVST 4. oktober 2006
|
                                                                                                                                 Â
â€Ministeren bedes redegøre for den tyske kødskandale, hvor et tysk firma har fÃ¥et beslaglagt store mængder gammelt kød, hvor et spor bl.a. fører til Danmark.â€
Jeg vil meget gerne redegøre for forløbet indtil nu i den sag, hvor et tysk firma har fået beslaglagt gammelt kød. Alt tyder på, at der er solgt kød fra det tyske firma til en dansk virksomhed. Desuden er der en formodning om, at det pågældende importerede kød er for gammelt, men det vides ikke med sikkerhed.
Fødevarestyrelsen og politiet har arbejdet på opklaring og efterforskning af denne sag. Men alle spor af det tyske kød ender foreløbigt blindt.
Dette er en sag, der handler om ulovlig import af kød fra Tyskland. Og det er desværre endnu et eksempel pÃ¥ brodne kar i fødevarebranchen og pÃ¥ virksomheder, der bevidst har forsøgt at svindle og undslÃ¥ sig reglerne. Der hersker ingen tvivl om, at de involverede virksomheder langt fra har taget deres ansvar for fødevarerne alvorligt.Â
Sagen startede i Tyskland, ved at inspektører fra EU var på kontrol i et frysehus (Bruner GmbH) i München i slutningen af august. I frysehuset fandt EU inspektørerne 33 tons kød, hvor salgsdatoen for længst var overskredet. De tyske myndigheder gik straks i gang med at opklare sagen.
I alt blev der fundet omkring 50 tons fødevarer. Det var primært kød, men også frugt og grønsager. Meget tyder på, at gammelt kød er blevet mærket om og solgt til en række andre lande, heriblandt Danmark. De tyske myndigheder beslaglagde kølelageret, og har siden annulleret virksomhedens EU godkendelse. Ved den videre opklaring fremgik det af frysehusets lister, at der angiveligt i august måned var solgt 7.2 tons kyllingekød til en dansk virksomhed.
Fødevarestyrelsen i Danmark blev alarmeret om fundet via EU's meldesystem - Rapid Alert systemet - i starten af september. Og Fødevarestyrelsen har sendt tre pressemeddelelser ud om sagen - to i starten af september og en i slutningen af september.
I sager som disse sætter Fødevarestyrelsens Fødevareberedskabsenhed straks ind med at udrede og opklare, hvor de pågældende fødevarer befinder sig.
Det første problem, Fødevareberedskabsenheden stødte ind i, var, at den danske virksomhed ikke eksisterer i de danske registre. Hverken hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hos Skat eller i fødevareregionerne. Det næste problem var, at den opgivne adresse er en byggetomt på Islands Brygge.
Fødevareberedskabsenheden forsøgte derfor via de tyske myndigheder og i samarbejde med statskonsulenten i Berlin at skaffe yderligere oplysninger for at opklare sagen. Det kunne være oplysninger i form af handelsdokumenter, transportoplysninger eller lignende.
PÃ¥ den mÃ¥de fik Fødevarestyrelsen bekræftet ud fra to fakturaer, at en virksomhed under navnet â€Finn Food†pÃ¥ Islands Brygge angiveligt har importeret kyllingekød to gange - i juli og i august. I juli er der ifølge fakturaen importeret 3.6 tons kyllingebrystfilet. Den anden faktura fra august viser 7.2 tons kyllingebrystfilet.Â
Men fakturaerne er altsÃ¥ udstedt til en virksomhed â€Finn Food†pÃ¥ Islands Brygge, som ikke eksisterer, hverken pÃ¥ adressen eller i de offentlige registre. Det har simpelthen ikke været muligt at finde dette firma pÃ¥ den pÃ¥gældende adresse. Tilsvarende har det ikke være muligt at identificere Finn Food hverken som en tidligere lejer, eller som tidligere virksomhed pÃ¥ adressen.
De tyske myndigheder har oplyst, at kødet tilsyneladende er betalt kontant og afhentet af køber på et fryselager i Hamborg. Det betyder, at det ikke er muligt at spore virksomheden hverken via bankoplysninger eller via transportøren.
Med udgangspunkt i fakturaerne samlede mistanken sig om en virksomhed i Hvidovre, øjensynligt med samme virksomhedsnummer som Finn Food. På den baggrund anmodede fødevareregionen politiet om assistance til undersøgelse og efterforskning af forholdene. Herudover bad man politiet indhente en ransagningskendelse, og den 8. september foretog Fødevarestyrelsen og politiet en ransagning på et lager tilhørende den konkrete virksomhed. Politiet har efterfølgende udarbejdet en ransagningsrapport.
Men heller ikke her fandt man det tyske kyllingekød. Til gengæld fandt man et parti lammekød, der var ulovligt importeret og havde ulovlig mærkning. Fødevarestyrelsen har oplyst, at kødet er blevet tilbageholdt og skal destrueres, og virksomheden har fået en bøde og forbud mod import af fødevarer.
Herudover har Fødevarestyrelsen udført ekstraordinær kontrol på flere importvirksomheder, der erfaringsmæssigt handler med den samme type kød fra Tyskland. Kødet er også blevet eftersøgt ved kontrolbesøg hos restauranter, pizzeriaer og andre fast food butikker i København.
Fødevarestyrelsen har oplyst mig om, at der heller ikke på disse virksomheder blev fundet noget af interesse for denne sag. Kødet er med andre ord ikke fundet nogen steder.
Som situationen er nu, har hverken fødevaremyndigheder eller politiet nye spor at gå efter. Der er ikke flere papirer at gå efter i opklaringsarbejdet på nuværende tidspunkt.
Hverken politiet eller Fødevarestyrelsen kan finde det tyske kød, og politiet har meddelt Fødevarestyrelsen, at de ikke foretager sig videre på det grundlag, der ligger nu. Efterforskningen er indstillet, indtil der eventuelt dukker nye spor op. Det kan være i form af nye oplysninger fra Tyskland, eller nye fund som led i den almene kontrol på fødevarevirksomheder i Danmark.
Denne sag viser med al tydelighed, at der er brodne kar i fødevarebranchen, som bevidst forsøger at svindle. Som Familie- og Forbrugerminister er jeg meget opmærksom pÃ¥ dette, og jeg bestræber mig for at sætte ind overfor det. Som bekendt har jeg - ud over den nye Fødevareberedskabsenhed - oprettet en særlig specialenhed i Fødevarestyrelsen som led i regeringens nul-toleranceplan overfor ulovligheder pÃ¥ fødevareomrÃ¥det. Enheden  trÃ¥dte i funktion fra 1. september 2006, og har til primær opgave at styrke kontrollen med virksomhedernes regnskaber og dokumenter, og opklare svindel ad den vej.Â
Vi mÃ¥ erkende, at der findes et sort fødevaremarked med handel over grænserne i EU. Den nye specialenhed skal være med til at opspore sÃ¥danne ulovligheder og finde bagmændene. Enheden er blevet bemandet med personer med særlige forudsætninger for at løse denne type opgaver. Og jeg forventer, at enheden vil kunne fremvise gode resultater med hensyn til at forebygge og opklare svindel pÃ¥ fødevareomrÃ¥det.Â
Det er klart, at som forbruger er det store spørgsmål, om der kan ligge noget af det ulovligt importerede kød i frysediske i butikkerne.
Fødevarestyrelsen har oplyst mig om, at det ikke er sandsynligt, at kødet er blevet solgt direkte til forbrugerne, da det formentlig ville kræve en ommærkning. Der er nok større sandsynlighed for, at det kan være solgt til videre forarbejdning. Men der er noget, der tyder pÃ¥, at der har været en dansk importør af kødet i Danmark.   Â
Der er mange usikkerhedsmomenter i denne sag. Der er sandsynligvis sket en ulovlig import af gammelt kød til Danmark, men de endelige beviser for, at kødet faktisk er kommet til Danmark, er endnu ikke til stede.
Vi ved ikke, om kødet faktisk har været eller er i Danmark.
Vi ved heller ikke, om kødet i givet fald er eller har været for gammelt.
Måske ligger kødet stadig på frys et sted.
Måske er kødet blevet solgt videre til udlandet.
MÃ¥ske er det blevet tilberedt og spist.
Vi ved det ikke.
Â
Èt er dog klart: Der er tale om nogle fødevarevirksomheder - bÃ¥de i Tyskland og i Danmark, som ikke tager deres ansvar for fødevarerne alvorligt. Â
[Hvis der dukker nye afgørende momenter op i sagen, vil jeg naturligvis underrette Fødevareudvalget.]