København, den 19. januar 2007
|
Folketingets Udvalg for Fødevarer, landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 6. november 2006 (Alm. Del-bilag 67) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 76:
Spørgsmål 76:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. november 2006 fra Danmarks Naturfredningsforening om landdistriktsloven jf. FLF alm. Del – bilag 67.â€
Endeligt svar:
Udvalget udbeder sig ved brev af 6. november 2006 min besvarelse af spm. FLF alm. del – bilag 67.
Fødevareministeriet sendte den 11. oktober 2006 udkast til en ny landdistriktslov i offentlig høring. I den anledning har Danmarks Naturfredningsforening fremsendt høringssvar, som omfatter de bemærkninger, der er fremsat i bilag 67. I det høringsnotat, som Fødevareministeriet har oversendt til Folketinget den 7. december 2006 ved fremsættelsen af forslaget til landdistriktslov, er bemærkningerne kommenteret.
Danmarks Naturfredningsforening finder, at der er en risiko for, at natur- og miljøindsatsen nedprioriteres i landdistriktsprogrammet 2007-2013, ligesom foreningen udtrykker skepsis ved, at den årlige budgetramme i 2007 og 2008 kun er på 520 mio. kr.
Regeringen har ved fastlæggelsen af de økonomiske rammer for landdistriktsprogrammet lagt vægt på, at programmet skal være et bredt program, som tilgodeser en række hensyn og behov i landdistrikterne.
I 2007 og 2008 er der afsat i alt 308 mio. kr. til miljøforanstaltninger under akse to. Heraf 111 mio. kr. til miljøbetinget tilskud og økologi og 90 mio. kr. til miljøvenligt jordbrug. (MVJ). Fødevareministeriet vurderer, at der med denne økonomiske ramme er afsat tilstrækkeligt mange midler til at opretholde en indsats på det nuværende niveau.
Som bekendt er der på finansloven for 2007 afsat 560 mio. kr. om året til landdistriktsprogrammet i både 2007 og 2008, og ikke 520 mio. kr. som anført i brevet fra Danmarks Naturfredningsforening. Hertil kommer, at der i begge år vil blive udbetalt godt 650 mio. kr. som følge af tilsagn under det gamle landdistriktsprogram. Det nye program bliver således startet gradvist op, men fra 2009 vil den årlige finansielle ramme blive øget, så der sikres fuld hjemtagning af EU-midlerne inden for programperioden. Fra 2009 vil krav og omkostningerne i forbindelse med for eksempel vandrammedirektivet være kendt, og samtidig vil de nye kommuner og de lokale aktionsgrupper være fuldt etablerede. Der vil således til den tid være et bedre grundlag for at udforme programmet for den resterende periode, så det bedst muligt tilgodeser relevante ønsker og behov på såvel miljøområdet som inden for programmets andre indsatsområder.
Hans Chr. Schmidt
/Pieter Feenstra