Fødevarestyrelsen

25. oktober 2006

J. nr. 2006-20-261-00959

 

                                                                                                                                    

 

 

Tale til samråd d. 26. oktober 2006 i Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om spørgsmål P

(fødevarekontrollens rejsehold – aktion i Slagelse)

 

 

P                                 Ministeren bedes redegøre for det nye fødevarerejseholds fund af 65 tons gammelt kød hos kødgrossisten Oksekød Engros Aps i Slagelse, og i den forbindelse oplyse om ministeren finder, at der er afsat tilstrækkeligt med ressourcer til fødevarerejseholdet i lyset af det voksende antal sager med fund af gammelt kød?

 

 

 

 

Indledning                                  Jeg er blevet bedt om at redegøre for det nye fødevarerejseholds fund af gammelt kød tilhørende kødgrossisten Oksekød Engros Aps.

 

 

Fødevarekontrollens Rejsehold foretog den 6. oktober 2006 en kontrolaktion hos J. G. Cold Stores ApS i Slagelse. J. G. Cold Stores er bl.a. autoriseret som frysehus, dvs. til at opbevare frostvarer for andre virksomheder, og opbevarer også frossent kød tilhørende Oksekød Engros ApS.

 

 

 

 

J.G. Cold Stores fungerer som et såkaldt lagerhotel, dvs. virksomheden udlejer lagerplads til andre virksomheder. Det betyder, at J.G. Cold Stores er ansvarlig for, at selve frysehuset opfylder fødevarelovgivningen, altså fx at temperaturen i lagerlokalerne er i orden, at varerne kan læsses ind og ud under hygiejniske forhold, og at bygningerne er skadedyrssikrede. De virksomheder, der lejer lagerplads og ejer varerne, er ansvarlige for, at selve varerne overholder fødelovgivningen. Det vil sige, at de skal sørge for, at kravene til fx mærkning og sporbarhed er opfyldt. De skal også sørge for, at varerne ikke udgør en fødevaresikkerhedsmæssig risiko for forbrugerne.

 

Jeg vil redegøre for fundet af det gamle kød tilhørende Oksekød Engros, og kort nævne nogle af de andre fund, der vækker mistanke om ulovligheder, fundet i forbindelse med kontrolaktionen hos J. G. Cold Stores.

 

Der er endvidere konstateret nogle forhold, som vil blive politianmeldt. Men dem kan jeg ikke komme nærmere ind på i dette åbne samråd, da det kan skade efterforskningen.                

 

 

 

 

 

 

                

 

Fødevarekontrollens Rejsehold

                 Fødevarekontrollens Rejsehold blev etableret som led i nul-toleranceplanen og startede sit arbejde den 1. september 2006. Rejseholdet består af 6 personer med forskellige kompetencer og skal bl.a. styrke kontrollen med regnskaber og dokumenter for at modvirke salg af fx gammelt kød.

 

 

Aktionen hos J. G. Cold Stores

Ved rejseholdets aktion hos J. G. Cold Stores blev lager og varelister undersøgt. De fleste af varerne tilhørte andre virksomheder. Kontrolaktionen blev foretaget sammen med fødevareregion Øst.

 

                                    

Oksekød En Gros ApS               Der blev blandt andet fundet 67 tons frosset kød med overskreden holdbarhed tilhørende Oksekød En Gros. Det drejede sig om okse-, kalve- og kyllingekød, kinarejer samt blandede varer. Kødets udløbsdato var i 2004, 2005 og 2006, men for den største del af kødet var der ikke angivet en konkret udløbsdato på varelisterne. Varepartiet er beslaglagt, og virksomheden er blevet bedt om at indsende yderligere oplysninger om kødet til fødevareregionen.

 

 

 

 

 

 

Andre fund                                  Der blev også fundet andre uregelmæssigheder og forhold vedr. J. G. Cold Stores og andre virksomheders varer, som kræver en nærmere undersøgelse. Det drejer sig bl.a. om 6,2 tons oksekød med forkert indfrysningsdato, 32 tons fiskevarer med overskreden holdbarhed, det er dem man kan læse om i aviserne i dag, frossen dyrefoder på lager, hvor der ikke må være dyrefoder, overtrædelse af autorisationsvilkår og mangelfuld hygiejne.

 

Der er givet flere påbud, og J. G. Cold Stores er sat under skærpet tilsyn af fødevareregionen. Det betyder, at virksomheden i en periode kontrolleres med korte intervaller og selv skal betale for den skærpede kontrol.

                                  

 

Er der afsat tilstrækkeligt med

ressourcer til fødevarekontrollens

rejsehold                                                     

Jeg bliver spurgt, om jeg finder, at der er afsat tilstrækkeligt med ressourcer til fødevarekontrollens rejsehold i lyset af det voksende antal sager med fund af gammelt kød.

 

Fødevarekontrollens rejsehold startede d. 1. september 2006, og har allerede bevist sit værd ved at have fundet uregelmæssigheder på de første aktioner. Jeg har da også netop nævnt ved flere tidligere samråd, at vi må forvente, at der bliver fundet og offentliggjort flere sager i forbindelse med rejseholdets arbejde. I kølvandet på Thulin-sagen har fødevareregionerne også haft ekstra fokus på bl.a. gammelt kød, så der er konstateret flere sager. Jeg var inde på nogle af de disse sager ved samrådet d. 30. august om bl.a. datofusk.

 

Det større antal sager siden Thulin-sagen, skyldes formentlig, at den mere fokuserede og grundigere kontrol på dette område virker. Det er godt, at der ryddes op, så ulovligheder findes og stoppes. Virksomhederne kan samtidig via omtale i pressen se, at der er større risiko for, at ulovligheder opdages.

                

                                                    Jeg regner så også med, at rejseholdets arbejde samt mange af de andre initiativer, der er eller bliver iværksat som følge af nul-toleranceplanen, vil mindske det fremtidige antal tilfælde med gammelt kød og fusk.

 

                                                    Her tænker jeg i særlig grad på den præventive effekt af instrukser og kommende ændringer i fødevareloven og lov om næringsbrev til fødevarebutikker.

 

                                                    Fødevarestyrelsen har pr 1. juli 2006 udstedt 3 instrukser om mere konsekvent bødesanktionering, ekstraordinære tilsyn og politianmeldelse med påstand om fængselsstraf.

 

                                                   

 

I det fremsatte lovforslag om ændring af fødevareloven og lov om næringsbrev til fødevarebutikker mv. foreslås højere bøder og at engrosvirksomheder også skal omfattes af næringsbrevsordningen. Det foreslås også, at fødevaremyndighederne skal kunne indhente oplysninger hos andre myndigheder, fx SKAT, for at kunne opsporefødevarevirksomheder, der ikke har ladet sig registrere eller autorisere hos fødevaremyndighederne, sådan som loven foreskriver.

 

                                                   

Konklusion                                 Jeg mener, at vi med de nævnte tiltag har det rette værktøj til at kunne slå hårdt og effektivt ned på de brådne kar, som bevidst overtræder fødevarelovgivningen.

 

Mht. rejseholdets ressourcer, synes jeg at vi skal se tiden an. Vi skal lade rejseholdet arbejde et stykke tid og få erfaringer med denne type arbejde, før vi overvejer, om der evt. skal være flere personer på rejseholdet.

Â