Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Sag/dok.: 369/241985
Åbent Samråd i Folketingets Fødevareudvalg den 26. oktober 2006 kl. 10.00 i værelse S-092
Spørgsmål L:
â€Hvilke opgaver skal Fiskerikontrollen ikke løse fremover, nÃ¥r fiskerkontrollen beskæres med 42 Ã¥rsværk, og hvordan vil ministeren sikre, at der fortsat er en effektiv fiskerikontrol i Danmark?â€
(Det talte ord gælder)
-
NÃ¥r
vi taler årsværk i Fiskeridirektoratet, tror jeg det vil være nyttigt, hvis vi
her indledningsvist fik sat talsiden helt på plads.
-
Det
er rigtigt, at ser man på finansloven for 2006, er der budgetteret med et årsværksfald
i perioden 2006-2009 på 42 årsværk.
-
Vender
man sig mod finanslovsforslaget for 2007, vil man imidlertid i samme periode se
et årsværksfald på 34.
- Årsagen til denne forskel i årsværk skyldes primært, at man foranlediget af forudsete ændringer i medarbejderstyrkens alderssammensætning har budgetteret prisen pr. årsværk en smule lavere på finanslovsforslaget for 2007, end tilfældet var på finansloven for 2006.
-
Klares
en del af de nødvendige tilpasninger eksempelvis ved naturlig afgang og
frivillig fratræden blandt medarbejdere med høj anciennitet, og dermed relativt
høje lønninger, vil gennemsnitslønnen blandt de tilbageværende medarbejdere
typisk falde.
-
NÃ¥r
et årsværk bliver lidt billigere i gennemsnit, kan man selvfølgelig have lidt
flere ansat inden for rammerne af den lønsumsbevilling, man har fået tildelt.
-
Dette
er baggrunden for, at faldet i årsværk fra 2006-2009 var budgetteret til 42 på
finansloven for 2006 og nu på finanslovsforslaget for 2007 er budgetteret til
34 årsværk.
-
Fra
2009 til 2010 budgetteres på finanslovsforslaget for 2007 med et yderligere
fald på 5 årsværk i Fiskeridirektoratet, så det samlede fald i perioden fra
2006 til 2010 er budgetteret til 39 årsværk.
-
For
lige at præcisere et andet forhold, så vedrører faldet på 34 årsværk frem til
2009 og 39 frem til 2010 hele direktoratets virksomhed og ikke kun
fiskerikontrollen. Det er altså ikke sådan, at hele årsværksreduktionen påføres
fiskerikontrollen. Også direktoratets centrale kontorer i København må bære
sine dele af besparelsen.
-
SÃ¥
langt så godt.
-
Udvalget
vil gerne vide, hvilke opgaver fiskerikontrollen ikke skal løse fremover, nu
når antallet af årsværk reduceres over de kommende år.
-
SÃ¥
simpelt kan man bare ikke stille det op.
-
Som
det er Udvalget bekendt, har hele Fiskeridirektoratet i 2005 være underkastet
en budgetanalyse, som dannede grundlag for de rammer for direktoratets fremtidige
virksomhed, som blev fastlagt på finansloven for 2006.
-
Budgetanalysen
pegede på, at der var væsentlige effektiviseringer at hente både i
Fiskeridirektoratets centrale del, i de kontroludførende inspektorater og på
kontrolskibene. Det er bl.a. på den baggrund, at der i Fiskeridirektoratet
arbejdes på at tilrettelægge arbejdet noget anderledes.
-
Efterfølgende
er der i marts 2006 fremlagt en særlig analyse af, hvordan
fiskerikontrolskibene kan dimensioneres bedre i forhold til fiskerikontrolopgaverne.
-
Som
ansvarlig minister lytter jeg naturligvis, når folk kommer og fortæller mig, at
opgaverne kan tilrettelægges bedre, så vi krone for krone kan øge effekten af
de midler, der tilføres Fiskeridirektoratets område.
-
Det
er vigtigt løbende at give opgavevaretagelsen et serviceeftersyn. Det er set
før – også med gode resultater – at man kan gøre tingene på en ny, mere
effektiv måde.
-
De
nævnte analyser har som nævnt givet nogle gode råd og idéer til, hvordan det
kan gøres, og Fiskeridirektoratet har selv igangsat et arbejde, som skal
forbedre kvaliteten af den udførte kontrol og gøre kontrollen mere behovs- og
risikoorienteret.
-
NÃ¥r
jeg taler om behovs- og risikoorienteret kontrol, så handler det blandt andet
om, at de tilgængelige kontroldata skal udnyttes bedre, så der kan ske en langt
mere systematisk og risikobestemt udpegning til kontrol. Vi har data om
adfærden i fiskeriet liggende i forskellige IT-systemer. Disse data skal
koordineres og samles bedre end det sker i dag og bruges mere selektivt og aktivt
til at finde ud af, hvor kontrollen kan sættes ind med størst effekt.
-
NÃ¥r
den enkelte medarbejder får det rigtige beslutningsgrundlag øges effektiviteten.
-
Det
handler også om, at samspillet mellem Fiskeridirektoratets enheder skal styrkes
gennem fælles planlægning. Inspektorater og skibe skal blive bedre til at dele
information indbyrdes og dialogen mellem den centrale del i København og
fiskerikontrollen skal styrkes – igen for at kræfterne bruges der, hvor de gør
mest nytte. Der oprettes som nævnt tidligere i dag en særlig enhed for Risikovurdering
og Kontrolkampagner, som skal støtte kontrollen i dette arbejde.
-
NÃ¥r
den overordnede prioritering kan foretages på et fælles grundlag øger det den
enkelte kontrollørs effektivitet.
-
Endelig
handler det om at styrke samarbejdet med andre myndigheder, som det eksempelvis
er sket med SKAT i operation sorte fisk, hvor resultaterne jo taler for sig
selv.
-
Jeg
tror, at både en erhvervsfisker og en fritidsfisker, der overvejer at foretage
sig noget ulovligt, vil være mere tilbøjelig til at tænke sig om en ekstra
gange, når Fiskeridirektoratets arbejdsgange og kontrolmetoder bringes ajour.
- I den forbindelse kan jeg orientere Udvalget om, at faldet i Ã¥rsværk ogsÃ¥ vil blive søgt imødegÃ¥et gennem indførsel af moderne teknologi. Tiden â€i marken†skal øges sÃ¥dan, at medarbejderne kan have adgang til relevant kontrolinformation on-line og løse flere administrative opgaver, mens de er ude. Det betyder, at kontrollen skal have en bærbar pc med ude, sÃ¥ man dels kan klare mange af de nødvendige registreringer pÃ¥ stedet, dels kan udnytte ventetid i kontrolarbejdet til papirarbejde.
-
Det
er min klare forventning, at alle disse tiltag vil medvirke til at sikre, at
Fiskeridirektoratet, trods det forudsete årsværksfald, fortsat vil være i stand
til at levere en tilstrækkelig og effektiv fiskerikontrol i Danmark.
- Hvis der er nogen som går op i at kontrollen fungere, så er det fødevareministeren. Der er jo løbende eksamen hos Kommissionen. Hvis kontrollen ikke der vurderes tilfredsstillende vil der kunne blive tale om faldende kvoter.