Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Sag/dok.: 369/241979
Åbent Samråd i Folketingets Fødevareudvalg den 26. oktober 2006 kl. 10.00 i værelse S-092.
Spørgsmål K:
â€Hvilke initiativer vil ministeren tage for at stoppe det ulovlige fiskeri og salg af â€sorte fiskâ€, og hvordan vil ministeren undgÃ¥, at andre EU-landes ulovlige fiskeri fÃ¥r konsekvenser for de danske fiskekvoter?â€
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Som
nævnt under besvarelsen af samrådsspørgsmål J har kontrolaktionerne og samarbejdet
med SKAT været et udtryk for en målrettet kontrolindsats, som baserer sig på en
analyse af, hvor der er størst risiko for, at reglerne overtrædes.
-
Denne
kontrolstrategi er ved at blive styrket i hele fiskerikontrollens arbejde og
skal ses som en afløsning af den mere traditionelle stikprøvekontrol.
-
Sigtet
er at kunne afsløre de større og mere tunge overtrædelser, som også udgør den
største trussel mod et bæredygtigt fiskeri.
-
Det
er ikke antallet af kontroller, som er afgørende, men derimod hvad man får ud
af kontrolindsatsen og dermed effekten.
-
Det
forudsætter en koncentreret kontrolindsats med anvendelse af alle de kompetencer
og ressourcer, som myndighederne råder over.
-
Derfor
er det også min overbevisning, at den med SKAT samordnede kontrolkampagne vil
fortsætte indtil videre. Foreløbig er den tredje bølge af aktioner under planlægning.
-
NÃ¥r
den er gennemført, vil der blive foretaget en evaluering af både kontrolsamarbejdet
og de opnåede resultater med henblik på eventuelt at tilpasse og målrette
kontrolindsatsen yderligere.
-
Herudover
kan jeg oplyse, at Fiskeridirektoratet - i forbindelse med en forestående
omlægning af organisationen – opretter en særlig â€Enhed for Risikovurdering og
kontrolkampagnerâ€.
- Oprettelsen af denne enhed er et led i Fiskeridirektoratets nye strategi for kontrol af erhvervsfiskeriet. Strategien indeholder en målsætning om at gøre kontrollen mere fokuseret og målrettet.
-
Tanken
med enheden er at kunne foretage mere dybdeborende og brede risiko- og konsekvensvurderinger.
Dette indebærer blandt andet, at indsatsen især vil blive rettet mod de
overtrædelser, som har de største konsekvenser for fiskeriets bæredygtighed.
-
Det
er oplagt af stor betydning – ikke mindst internationalt – at vi i Danmark kan
demonstrere overholdelse af fiskerireglerne. Det gælder især de regler, der
skal sikre et bæredygtigt fiskeri.
-
Hvis
ikke vi i Danmark kan overholde reglerne, kan det få konsekvenser for tildelingen
af fiskekvoter til vores fiskere.
- Da danske fiskere fisker på fælles fiskebestande med andre landes fiskere, har det desuden betydning, at der også i vores nabolande sker en tilsvarende overholdelse af reglerne.
-
Ansvaret
for andre medlemslandes fiskeres overholdelse af reglerne påhviler naturligvis først
og fremmest myndighederne i de respektive fiskeres medlemslande.
-
Overholder
et EU-medlemslands fiskere ikke reglerne, kan det blive et anliggende mellem
det pågældende medlemsland og EU-kommissionen.
-
Det
er der talrige eksempler på. Og sanktionerne for manglende kontrol kan være ganske
alvorlige. Det er der ligeledes flere eksempler på.
-
For
tiden er der en del fokus på torskefiskeriet i Østersøen. Det glæder mig
derfor, at vi på fiskerirådsmødet i oktober vedtog en erklæring, der støtter
Østersø-RAC’ens initiativ om at afholde en konference om bekæmpelse af ulovligt
fiskeri i foråret 2007. Danmark har allerede for åben mikrofon tilbudt at have værtskabet.
Det glæder mig ligeledes, at vi kunne enes om at opfordre Kommissionen til at foretage
en analyse af mulige mangler i fiskerikontrollen og identificere problemer, der
skal tages hånd om med det samme af både medlemslandene og Kommissionen. Fra
dansk side ønskes at der skal ske noget og vi har også sagt til Kommissionen,
at tallene skal på bordet; fra dansk side har vi stillet det klare spørgsmål:
Hvorfor kan vi få disse tal. Vi knokler på området og det vil vi blive ved med.
-
Efter
min vurdering er det vigtigt at opnå en korrekt registrering af de landede
mængder. Dette er en forudsætning for at rådgivningen om bestandenes størrelse
- og dermed kvotefastsættelsen - kan ske på et troværdigt grundlag. Indsatsen
på kontrolområdet både for så vidt angår tilrettelæggelsen af kontrollen og de
til rådighed værende ressourcer må tilpasses fiskeri- og landingsmønstre i de enkelte
medlemsstater. I denne proces må man ved fastsættelsen af reglerne for forvaltningen
af fiskeriet afbalancere hensyn til erhvervsudøvelsen og rammerne for kontroludøvelsen.
-
Uanset
dette er det vigtig, at der i de enkelte medlemsstater er opbygget administrationer,
som kan efterleve forpligtelserne i Fællesskabslovgivningen om indførelse af
valideringssystemer for sammenholdelse og efterprøvning af de oplysninger, som
modtages som følge af disse forpligtelser.
-
Der
synes at være et særligt behov for i højere grad at understøtte samarbejdet
mellem medlemsstaterne for at opnå en tilstrækkelig kvalitet i data om landede
mængder.
-
Jeg
er bekendt med, at EU-kommissionen er opmærksom på dette. Der kan herudover
være behov for en større åbenhed om gennemførte inspektioner og resultaterne
heraf.
-
For
så vidt angår kontrollen til søs, forventer jeg, at Fællesskabets Fiskerikontrolagentur
vil starte sit arbejde op i 2007. PÃ¥ Agenturets arbejdsplan for 2007 forventer
jeg at finde bl.a. torskefiskeriet i Østersøen. Dette vil bidrage til at sikre
en koordineret kontrolindsat i forhold til dette fiskeri.
-
Jeg
vil støtte Kommissionen og Agenturets arbejde med at forbedre samarbejdet mellem
medlemsstaterne rundt om Østersøen og også over for mine kolleger vil jeg igen
og igen understrege vigtigheden af, at kontrollen har en ensartet god kvalitet.
- I sidste instans er det Kommissionens ansvar at sikre, at medlemsstaterne lever op til deres forpligtelser i henhold til Fællesskabslovgivningen.