Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Sag/dok.: 369/241979

 

 

Åbent Samråd i Folketingets Fødevareudvalg den 26. oktober 2006 kl. 10.00 i værelse S-092.

 

 

Spørgsmål K:

 

”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at stoppe det ulovlige fiskeri og salg af ”sorte fisk”, og hvordan vil ministeren undgå, at andre EU-landes ulovlige fiskeri får konsekvenser for de danske fiskekvoter?”

 

(Det talte ord gælder)

 

Svar:

-         Som nævnt under besvarelsen af samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l J har kontrolaktionerne og samarbejdet med SKAT været et udtryk for en mÃ¥lrettet kontrolindsats, som baserer sig pÃ¥ en analyse af, hvor der er størst risiko for, at reglerne overtrædes.

-         Denne kontrolstrategi er ved at blive styrket i hele fiskerikontrollens arbejde og skal ses som en afløsning af den mere traditionelle stikprøvekontrol.

-         Sigtet er at kunne afsløre de større og mere tunge overtrædelser, som ogsÃ¥ udgør den største trussel mod et bæredygtigt fiskeri.

-         Det er ikke antallet af kontroller, som er afgørende, men derimod hvad man fÃ¥r ud af kontrolindsatsen og dermed effekten.

-         Det forudsætter en koncentreret kontrolindsats med anvendelse af alle de kompetencer og ressourcer, som myndighederne rÃ¥der over.

-         Derfor er det ogsÃ¥ min overbevisning, at den med SKAT samordnede kontrolkampagne vil fortsætte indtil videre. Foreløbig er den tredje bølge af aktioner under planlægning.

-         NÃ¥r den er gennemført, vil der blive foretaget en evaluering af bÃ¥de kontrolsamarbejdet og de opnÃ¥ede resultater med henblik pÃ¥ eventuelt at tilpasse og mÃ¥lrette kontrolindsatsen yderligere.

-         Herudover kan jeg oplyse, at Fiskeridirektoratet - i forbindelse med en forestÃ¥ende omlægning af organisationen – opretter en særlig ”Enhed for Risikovurdering og kontrolkampagner”.

-         Oprettelsen af denne enhed er et led i Fiskeridirektoratets nye strategi for kontrol af erhvervsfiskeriet. Strategien indeholder en mÃ¥lsætning om at gøre kontrollen mere fokuseret og mÃ¥lrettet.

 

-         Tanken med enheden er at kunne foretage mere dybdeborende og brede risiko- og konsekvensvurderinger. Dette indebærer blandt andet, at indsatsen især vil blive rettet mod de overtrædelser, som har de største konsekvenser for fiskeriets bæredygtighed.

-         Det er oplagt af stor betydning – ikke mindst internationalt – at vi i Danmark kan demonstrere overholdelse af fiskerireglerne. Det gælder især de regler, der skal sikre et bæredygtigt fiskeri.

-         Hvis ikke vi i Danmark kan overholde reglerne, kan det fÃ¥ konsekvenser for tildelingen af fiskekvoter til vores fiskere.

-         Da danske fiskere fisker pÃ¥ fælles fiskebestande med andre landes fiskere, har det desuden betydning, at der ogsÃ¥ i vores nabolande sker en tilsvarende overholdelse af reglerne.

 

-         Ansvaret for andre medlemslandes fiskeres overholdelse af reglerne pÃ¥hviler naturligvis først og fremmest myndighederne i de respektive fiskeres medlemslande.

-         Overholder et EU-medlemslands fiskere ikke reglerne, kan det blive et anliggende mellem det pÃ¥gældende medlemsland og EU-kommissionen.

-         Det er der talrige eksempler pÃ¥. Og sanktionerne for manglende kontrol kan være ganske alvorlige. Det er der ligeledes flere eksempler pÃ¥.

-         For tiden er der en del fokus pÃ¥ torskefiskeriet i Østersøen. Det glæder mig derfor, at vi pÃ¥ fiskerirÃ¥dsmødet i oktober vedtog en erklæring, der støtter Østersø-RAC’ens initiativ om at afholde en konference om bekæmpelse af ulovligt fiskeri i forÃ¥ret 2007. Danmark har allerede for Ã¥ben mikrofon tilbudt at have værtskabet. Det glæder mig ligeledes, at vi kunne enes om at opfordre Kommissionen til at foretage en analyse af mulige mangler i fiskerikontrollen og identificere problemer, der skal tages hÃ¥nd om med det samme af bÃ¥de medlemslandene og Kommissionen. Fra dansk side ønskes at der skal ske noget og vi har ogsÃ¥ sagt til Kommissionen, at tallene skal pÃ¥ bordet; fra dansk side har vi stillet det klare spørgsmÃ¥l: Hvorfor kan vi fÃ¥ disse tal. Vi knokler pÃ¥ omrÃ¥det og det vil vi blive ved med.

-         Efter min vurdering er det vigtigt at opnÃ¥ en korrekt registrering af de landede mængder. Dette er en forudsætning for at rÃ¥dgivningen om bestandenes størrelse - og dermed kvotefastsættelsen - kan ske pÃ¥ et troværdigt grundlag. Indsatsen pÃ¥ kontrolomrÃ¥det bÃ¥de for sÃ¥ vidt angÃ¥r tilrettelæggelsen af kontrollen og de til rÃ¥dighed værende ressourcer mÃ¥ tilpasses fiskeri- og landingsmønstre i de enkelte medlemsstater. I denne proces mÃ¥ man ved fastsættelsen af reglerne for forvaltningen af fiskeriet afbalancere hensyn til erhvervsudøvelsen og rammerne for kontroludøvelsen.

-         Uanset dette er det vigtig, at der i de enkelte medlemsstater er opbygget administrationer, som kan efterleve forpligtelserne i Fællesskabslovgivningen om indførelse af valideringssystemer for sammenholdelse og efterprøvning af de oplysninger, som modtages som følge af disse forpligtelser.

-         Der synes at være et særligt behov for i højere grad at understøtte samarbejdet mellem medlemsstaterne for at opnÃ¥ en tilstrækkelig kvalitet i data om landede mængder.

-         Jeg er bekendt med, at EU-kommissionen er opmærksom pÃ¥ dette. Der kan herudover være behov for en større Ã¥benhed om gennemførte inspektioner og resultaterne heraf.

-         For sÃ¥ vidt angÃ¥r kontrollen til søs, forventer jeg, at Fællesskabets Fiskerikontrolagentur vil starte sit arbejde op i 2007. PÃ¥ Agenturets arbejdsplan for 2007 forventer jeg at finde bl.a. torskefiskeriet i Østersøen. Dette vil bidrage til at sikre en koordineret kontrolindsat i forhold til dette fiskeri.

-         Jeg vil støtte Kommissionen og Agenturets arbejde med at forbedre samarbejdet mellem medlemsstaterne rundt om Østersøen og ogsÃ¥ over for mine kolleger vil jeg igen og igen understrege vigtigheden af, at kontrollen har en ensartet god kvalitet.

-         I sidste instans er det Kommissionens ansvar at sikre, at medlemsstaterne lever op til deres forpligtelser i henhold til Fællesskabslovgivningen.