Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:           10. november 2006 Kontor:        Lægemiddelkontoret J.nr.:            2006-13000-56 Fil-navn:      Sp.49.doc
|
"Vil ministeren oplyse, om det, i forbindelse med behandlingen af Kommissionens direktiv om gennemførelse af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/82 om fastsættelse af kriterier for undtagelser for kravet om dyrlægerecept for visse veterinærlægemidler til fødevareproducerende dyr, er lykkedes at fÃ¥ indføjet en eksplicit undtagelse for sÃ¥ vidt angÃ¥r antibiotika, og hvordan regeringen stemte pÃ¥ den baggrund?â€
Jeg kan oplyse, at Det Stående Udvalg for Veterinærlægemidler på sit møde den 10. oktober 2006 godkendte direktivforslaget med enkelte justeringer. Dette indebærer, at de enkelte lande i EU vil få mulighed for at undtage visse lægemidler til fødevareproducerende dyr fra det generelle krav om receptpligt ved ordination af lægemidler til disse dyr.
Danmark lagde på mødet afgørende vægt på, at anvendelsen af antibiotika eksplicit blev undtaget fra forslagets anvendelsesområde. Dette var der imidlertid ikke enighed om, og Danmark stemte derfor imod forslaget. Alle andre medlemsstater, som var repræsenteret på mødet, stemte for forslaget.
På mødet meddelte Kommissionen, at der skulle være tale om generelle kriterier, og at det derfor på forhånd var udelukket at undtage bestemte produktkategorier, som fx antibiotika.
De generelle kriterier vil sætte medlemsstaterne i stand til at træffe beslutning om konkrete undtagelser baseret på nationale risk-benefit analyser. Disse analyser kan variere betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat og endog fra region til region.
Det er Kommissionens opfattelse, at en national risikovurdering både kan føre til den konklusion, at antimikrobielle lægemidler ikke undtages fra kravet om dyrlægerecept – og at de undtages. Kommissionen mener dog, at undtagelser for antimikrobielle produkter kun vil blive givet i begrænset omfang.
Kommissionen understregede samtidig, at ingen medlemsstater er forpligtede til at benytte sig af undtagelsesmuligheden. Såfremt muligheden ikke benyttes, vil alle lægemidler til fødevareproducerende dyr være undergivet receptpligt. Samlet forventer Kommissionen ikke, at direktivet vil medføre en stigning i antallet af produkter uden receptpligt fra de nuværende 20-25 %.
Fra dansk side blev understreget, at alle antimikrobielle lægemidler indebærer en risiko for resistensudvikling, og at sådanne lægemidler derfor ikke bør kunne undtages fra receptkravet. Flere lande delte de danske betænkeligheder, men de stemte alligevel for forslaget, idet de ikke selv ville udnytte adgangen til at indføre undtagelser. Således tilkendegav UK, Frankrig, Sverige, Belgien og Irland, at de ikke har til hensigt at undtage antimikrobielle veterinærlægemidler fra receptkravet.
Kommissionen meddelte til sidst, at den vil følge udviklingen og samle oplysninger om medlemsstaternes anvendelse af undtagelsesmulighederne. Når gennemførelsesfasen er overstået, vil sagen blive drøftet med medlemslandene.
Kommissionen forventer at vedtage direktivet inden årets udgang.
Med henvisning til ovenstående er det min forventning, at undtagelsesadgangen i direktivet kun i meget begrænset omfang vil kunne medføre risiko for import til Danmark fra andre EU-lande af fødevarer, der indeholder rester af antibiotika.