Dato:            10. november 2006

Kontor:         Lægemiddelkontoret

J.nr.:             2006-13000-56

Sagsbeh.:   HBJ

Fil-navn:       Sp.49.doc

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 49 (alm. del), som Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 25. oktober 2006

 

Spørgsmål nr. 49:

"Vil ministeren oplyse, om det, i forbindelse med behandlingen af Kommissionens direktiv om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82 om fastsættelse af kriterier for undtagelser for kravet om dyrlægerecept for visse veterinærlægemidler til fødevareproducerende dyr, er lykkedes at få indføjet en eksplicit undtagelse for så vidt angår antibiotika, og hvordan regeringen stemte på den baggrund?”

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler pÃ¥ sit møde den 10. oktober 2006 godkendte direktivforslaget med enkelte justeringer. Dette indebærer, at de enkelte lande i EU vil fÃ¥ mulighed for at undtage visse lægemidler til fødevareproducerende dyr fra det generelle krav om receptpligt ved ordination af lægemidler til disse dyr.

 

Danmark lagde pÃ¥ mødet afgørende vægt pÃ¥, at anvendelsen af antibiotika eksplicit blev undtaget fra forslagets anvendelsesomrÃ¥de. Dette var der imidlertid ikke enighed om, og Danmark stemte derfor imod forslaget. Alle andre medlemsstater, som var repræsenteret pÃ¥ mødet, stemte for forslaget.

 

PÃ¥ mødet meddelte Kommissionen, at der skulle være tale om generelle kriterier, og at det derfor pÃ¥ forhÃ¥nd var udelukket at undtage bestemte produktkategorier, som fx antibiotika.

 

De generelle kriterier vil sætte medlemsstaterne i stand til at træffe beslutning om konkrete undtagelser baseret pÃ¥ nationale risk-benefit analyser. Disse analyser kan variere betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat og endog fra region til region.

 

Det er Kommissionens opfattelse, at en national risikovurdering både kan føre til den konklusion, at antimikrobielle lægemidler ikke undtages fra kravet om dyrlægerecept – og at de undtages. Kommissionen mener dog, at undtagelser for antimikrobielle produkter kun vil blive givet i begrænset omfang.

 

Kommissionen understregede samtidig, at ingen medlemsstater er forpligtede til at benytte sig af undtagelsesmuligheden. SÃ¥fremt muligheden ikke benyttes, vil alle lægemidler til fødevareproducerende dyr være undergivet receptpligt. Samlet forventer Kommissionen ikke, at direktivet vil medføre en stigning i antallet af produkter uden receptpligt fra de nuværende 20-25 %. 

 

Fra dansk side blev understreget, at alle antimikrobielle lægemidler indebærer en risiko for resistensudvikling, og at sÃ¥danne lægemidler derfor ikke bør kunne undtages fra receptkravet. Flere lande delte de danske betænkeligheder, men de stemte alligevel for forslaget, idet de ikke selv ville udnytte adgangen til at indføre undtagelser. SÃ¥ledes tilkendegav UK, Frankrig, Sverige, Belgien og Irland, at de ikke har til hensigt at undtage antimikrobielle veterinærlægemidler fra receptkravet.

 

Kommissionen meddelte til sidst, at den vil følge udviklingen og samle oplysninger om medlemsstaternes anvendelse af undtagelsesmulighederne. Når gennemførelsesfasen er overstået, vil sagen blive drøftet med medlemslandene.

 

Kommissionen forventer at vedtage direktivet inden årets udgang.

 

Med henvisning til ovenstående er det min forventning, at undtagelsesadgangen i direktivet kun i meget begrænset omfang vil kunne medføre risiko for import til Danmark fra andre EU-lande af fødevarer, der indeholder rester af antibiotika.