Den 26. september 2007

 

 

 

 

 

Fødevareministerens tale ved samrådet i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 20. september 2007

 

 

 

Spørgsmål BX:

”Vil ministeren redegøre for anvendelsen af de 7 mio. kr., der er ydet i tilskud til børne/ungeaktiviteter til 4H og landboungdom og herunder redegøre for, hvilke afslag der er givet på ansøgninger om tilskud fra Landdistriktsmidlerne til børn/ungeaktiviteter og samtidig oplyse, om det efter ministerens vurdering er i orden, at 70 procent af Landdistriktsmidlernes børne/ungerelaterede midler ydes til landbrugsrelaterede ungdomsorganisationer? ”

 

Svar:

 

Ordningen om tilskud til børne- og ungdomsaktiviteter i landdistrikterne har til formål at fremme aktiviteter for børn og unge, der bor på steder i landet med langt færre tilbud, end børn og unge i storbyerne har adgang til. Ordningen er fokuseret på at udbrede kendskabet til natur, miljø, bosætning, kultur, friluftsliv og levevilkår i landdistrikterne, samt til de erhverv, der er knyttet til landdistrikterne.

 

Den nuværende ordning om støtte til børne- og ungeaktiviteter i landdistrikterne åbner mulighed for at støtte en bred vifte af aktiviteter. Alle organisationer, foreninger og sammenslutninger, der gennemfører aktiviteter rettet mod børn og unge bosat i landdistrikterne, har haft mulighed for at søge.

 

 I 2007 er der på finansloven afsat 10 mio. kr. under det nye landdistriktsprogram til børne- og ungdomsaktiviteter. Fødevareministeriet har i 2007 modtaget 61 ansøgninger til børne- og ungdomsaktiviteter inden ansøgningsfristen 7. juli 2007. 21 ansøgninger har fået tilsagn, og 40 har fået afslag.

 

Som bekendt er foreningerne 4H og Landboungdom blandt tilskudsmodtagerne.

 

Der er tale om to, selvstændige organisationer:

 

4H retter først og fremmest sine aktiviteter mod børn i landdistrikterne. Formålet er at skabe selvstændige, nysgerrige, ansvarlige og engagerede børn og unge ved praktiske og kreative aktiviteter med f.eks. natur, dyr, jord og mad.

 

LandboUngdom retter først og fremmest sine aktiviteter mod unge i landdistrikterne. Formålet er at være samlingspunkt for faglige og sociale, lærende og udviklende aktiviteter samt at skabe aktivitet og udvikling og give unge tro på fremtiden for den enkelte, for fællesskabet og for et liv på landet.

 

4H har fået tilsagn om tilskud til 4 projekter til i alt 2,5 mio.kr. kr. i år. Det drejer sig om følgende projekter:

 

Foreningsaktiviteter og lokal udvikling af foreningslivet i 4H

 

Frivillig lederuddannelse og kompetenceudvikling i 4H

 

Information om 4Hs aktiviteter

 

Udstillings- og formidlingsaktiviteter i 4H

 

LandboUngdom har fået tilsagn om tilskud til 5 projekter til i alt 4,5 mio. kr. Det drejer sig om følgende projekter:

 

Unge i landdistrikternes erhvervsnetværk

 

Udstilling og formidling om livet på landet

 

Foreningsaktiviteter og lokal udvikling af foreningslivet i LandboUngdom.

 

Information om LandboUngdom

 

Frivillig lederuddannelse og kompetenceudvikling

 

Derudover er der i 2007 givet tilsagn til en række andre projekter og organisationer: Det drejer sig om KFUM-spejderne, Danmarks Naturfredningsforening, Try Museum, Landsforeningen Natur og Ungdom, DGI-Nordvest, Foreningen ”Smagen af Fyn”, Dansk Landbrug, Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Aars Sportsrideklub, Ungdomsringen, som er en sammenslutning af ungdomsskoler,  samt foreningen Vestjysk Fortælleteater:  

 

Det er sådan, at tilskudsordningen administreres af Fødevareministeriet. Ministeriet biståes af et rådgivende udvalg, som er bredt sammensat af repræsentanter fra Landdistrikternes Fællesråd, LO, Dansk Landbrug, Håndværksrådet, Friluftsrådet, Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen Bysamfund i Danmark samt Dansk Ungdoms Fællesråd.

 

Ministeriet undersøger ved modtagelsen af ansøgningerne, om de lever op til de formelle krav for ordningen.

 

Derefter forelægges ansøgningerne for det rådgivende udvalg. Udvalget foretager en prioriteret indstilling af ansøgningerne ud fra projekternes forventede effekter på ordningens formål og indsatsområder. Udvalget er med deres særlige kendskab til børne- og ungdomsaktiviteter i landdistrikterne med til at sikre en faglig og bred vurdering af de indsendte projekter. På baggrund af udvalgets vurderinger udarbejder ministeriet de endelige afgørelser.

 

Udvælgelsen af projekterne sker på baggrund af udvalgets vurdering af projekternes indhold og kvalitet. Udvalget foretager en vurdering af det enkelte projekts kvalitet og indhold og afgiver på den baggrund sin indstilling. Det er helt uden betydning for udvalgets behandling af sagerne, om ansøgningerne kommer fra LandboUngdom, 4H eller andre aktører på børne/unge-området.

 

Alle de projekter, som jeg her har omtalt, er anbefalet af det rådgivende udvalg.

 

De afslag, der er givet, er enten begrundet i formelle forhold eller ud fra en vurdering af, at projektet ikke havde den fornødne kvalitet. Der kan være tale om ansøgninger, som er indkommet for sent, eller projekter, som blev vurderet til alene at have interesse for en snæver kreds.

 

En liste med alle tilsagn og afslag vil blive sendt til udvalget.

 

Udvalget er sammensat for at sikre den størst mulige ekspertise på området. Det er nu engang de organisationer, som arbejder med børn og unge i landdistrikterne, som har den største viden på dette område.

 

Lad mig endnu engang understrege, at udvalget alene skal behandle sagerne ud fra en vurdering af projekternes kvalitet i forhold til de formål, som ordningen skal varetage.

 

Jeg mener på den baggrund, at det er en lidt akademisk diskussion, om det er rimeligt, at 4H og LandboUngdom i denne runde har fået 70 % af pengene. Det må være projekternes kvalitet, som er afgørende for, om man får del i midlerne eller ej.

 

Derfor er det selvfølgelig også uacceptabelt, hvis skatteydernes penge bruges på aktiviteter, som ikke har det fjerneste med fornuftigt ungdomsarbejde at gøre.

 

Det kan ingen være tjent med. Og det er ærgerligt og skuffende, at tankeløs adfærd skal skabe et dårligt omdømme for alle de andre gode projekter. 

 

Jeg vil gerne understrege, at Fødevareministeriet ikke har modtaget ansøgninger, der indeholder beskrivelser af aktiviteter som strip eller fadølsfester. Hvis ansøgninger havde indeholdt sådanne poster, ville der naturligvis ikke blive givet tilskud til disse udgifter. 

 

Det er besluttet at stramme ordningen ved at prioritere særlige indsatsområder og styrke det faglige element i projekterne.

 

Desuden strammes kravene til tilskudsmodtagerne.

 

Det vil fremover være sådan, at det er et krav, at projekter, der modtager tilskud under ordningen, skal indeholde faglighed og læring, mens underholdningsprægede aktiviteter ikke støttes fremover. Hvis de unge vil underholdes, må de selv betale. For at sikre faglighed vil det være naturligt, at projekterne bliver mere målrettet mod at styrke ministeriets fokusområde - udvikling i landdistrikterne.

 

Desuden skal det være et krav, at aktiviteter, der gennemføres i tilknytning til de støttede arrangementer, skal have en naturlig sammenhæng. Dette sikres bl.a. ved at skærpe kravene til ansøgningerne og afrapporteringen af de enkelte projekter. Det skal fremgå i detaljer, hvad aktiviteterne indeholder, og i hvilken sammenhæng de bliver gennemført.

 

Desuden vil der fremover blive mulighed for kræve pengene tilbage, hvis der opstår situationer, hvor der ikke er informeret om øvrige aktiviteter, som gennemføres i forbindelse med projekterne.

 

Et andet vigtigt aspekt af skærpelserne er et øget fokus på projekternes effekt. Fremover vil vi kræve af ansøgerne, at de på ansøgningstidspunktet har gjort sig mere præcist klart, hvad formålet egentlig er med det enkelte projekt. Dette skal hjælpe med at fokusere projektet, så man har resultatet for øje under hele projektets forløb. Det er et godt redskab både for ministeriet og for ansøger, når man ved projektets afslutning skal gøre op, om man har nået sine mål med projektet.

 

De skærpelser og opstramninger jeg her har beskrevet, vil nu blive konkretiseret i en ny bekendtgørelse, som vil blive udarbejdet i løbet af de næste måneder, således at næste ansøgningsfrist 1. februar 2008 stadig står ved magt, men den fremtidige ordning vil hvile på et nyt regelgrundlag.

 

Jeg finder, at det er helt nødvendige stramninger. Jeg håber, at det vil kunne bidrage til at genoprette tilliden til ordningen og flytte fokus over på de rigtigt gode projekter.