Folketingets Udvalg for Christiansborg 1240 København K
|
København, den 2. oktober 2007 Sagsnr.: 5694
|
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 12. september 2007 udbedt sig besvarelse af følgende spørgsmål ad FLF alm. del nr. 338:
Spørgsmål nr. 338:
â€Vil ministeren kommentere artiklerne â€Uddrag
af vedtægterâ€, â€Nordfyns landbrug slÃ¥s med fondeâ€, â€Hofmansgave: Vi følger alle
regler†og â€Hofmansgave udnytter hul i
loven†bragt i Fyens Stiftstidende den 6. og 7. september 2007 og herunder
kommentere det rimelige i, at en fond kan opkøbe jord igennem et datterselskab,
og at den jord, fon-den ejer gennem datterselskabet, ikke tæller med i fondens
jordbesiddelser, samt oplyse om ministeren har planer om at revidere
landbrugsloven i denne anledning?â€
Endeligt svar:
Der er i nærværende sag tale om et særligt tilfælde med et selskab (SognefogedgÃ¥rden ApS), der i 1994 blev etableret med en stiftelse (Hofmansgave) som â€fremmed†inve-stor, hvilket var lovligt efter de dagældende regler. Disse â€Ã¦ldre†selskaber blev i den nugældende landbrugslov sikret en mulighed for at erhverve yderligere landbrugsejen-domme for at kunne følge med i strukturudviklingen. Overgangsbestemmelsen dækker generelt de fleste â€Ã¦ldre†selskaber, men altsÃ¥ ikke selskaber med en stiftelse som inve-stor.
Jeg vil samtidig gerne understrege, at det efter lovændringen i 1999 ikke længere har været muligt at etablere et landmandsselskab med en stiftelse som investor, og dermed vil de helt særlige betingelser, der har været til stede i nærværende sag, høre til de sjældne.
Man kan selvfølgelig altid diskutere det
rimelige i, at overgangsbestemmelsen i land-brugsloven for â€Ã¦ldre†selskaber
ikke tager højde for selskaber som Sognefogedgården ApS, men det afgørende i
den konkrete sag er, at selskabet har handlet i overensstem-melse med det
gældende regelsæt, og at en lovændring ikke vil kunne ændre på den
situation, som nu er opstået på Nordfyn.
På baggrund af, at der næppe er mange af disse konstruktioner, og da der fra 1999 har været lukket for disse konstruktioner, mener jeg ikke, at der er et akut behov for at ændre landbrugsloven. Men jeg vil være opmærksom på dette problem ved en kommende ændring af landbrugsloven.
I øvrigt bemærkes, at der med 2004 loven blev
åbnet adgang til, at fonde uden areal-begrænsning kan erhverve landbrugsjord
til naturbeskyttelsesformål under visse
nærmere angivne betingelser.
Eva Kjer Hansen
                                                                                                         /Søren Sørensen